loader image

جستجو

Nuclear negotiations are still in the aura of uncertainty1

نیوزویک:
مذاکرات هسته‌ای همچنان در هاله‌ای از ابهام

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در گزارشی با اشاره به اینکه تهران هنوز نسبت به میزان وعده‌های اقتصادی واشنگتن محتاط است،‌ به بررسی این موضوع که مذاکرات هسته‌ای همچنان در هاله‌ای از ابهام،‌ پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیوزویک در گزارشی به‌نقل از «دنیل دپتریس» نوشت: در اوایل این ماه، «جوزپ بورل»- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- آنچه را که به عنوان پیشنهاد نهایی توصیف کرد، ارائه کرد.

بورل در 8 آگوست تکرار کرد: «آنچه می‌توان مذاکره کرد، مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون این متن، نهایی است.»

دولت بایدن که از سرگیری توافق را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود می‌داند، قبلاً تمایل خود را برای انجام این کار اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه ایران، پذیرش تهران را نه تایید و نه رد کرده است و نشان داده است که برخی از موارد اختلاف هنوز باید حل شود.

تهران هنوز نسبت به میزان وعده های اقتصادی واشنگتن محتاط است و در صورت شکست بایدن در انتخابات، تردید دارد که آمریکا به این توافق پایبند بماند.

در هسته خود، برجام یک توافق ناقص بود. نه واشنگتن و نه تهران هر آنچه را که می‌خواستند دریافت نکردند، اما هر دو طرف نسبتاً از آنچه به دست آورده بودند، از میز مذاکره کنار رفتند.

آمریکا و بقیه شرکای 1+5 محدودیت‌های بسیار دقیقی در مورد کیفیت اورانیوم غنی‌شده که ایران می‌تواند تولید کند، میزان اورانیوم غنی‌شده‌ای که می‌تواند ذخیره کند، محل غنی‌سازی اورانیوم و اینکه چه تحقیق و توسعه‌ای مجاز است دریافت کرده‌اند.

در پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از حدود 202.8 کیلوگرم به 2442.9 کیلوگرم افزایش یافت که 12 برابر افزایش یافته است.

ایرانی‌ها همچنین سانتریفیوژهای پیشرفته‌تری را نصب می‌کردند که می‌توانست اورانیوم را با سرعت بیشتری تولید کند و اورانیوم تولید شده از کیفیت بالاتری برخوردار بود.

واشنگتن از آن زمان در تلاش است تا این آشفتگی را پاک کند. مذاکره‌کنندگان ایرانی همچنان به طرف آمریکایی فشار می‌آورند تا تضمین‌های مشخصی به آن‌ها بدهد.

با توجه به تمام تجارتی که ایران پس از تحمیل استراتژی فشار حداکثری بر اقتصاد ایران از دست داد، به راحتی می‌توان فهمید که چرا نخبگان سیاسی ایران خواهان تعهد رسمی هستند.

اما همانطور که مقامات آمریکایی همواره گفته‌اند، بایدن به سادگی از قدرت قانون اساسی برای مقید کردن روسای‌جمهور آینده برخوردار نیست.

یک نقطه اختلاف دیگر بین آمریکا و ایران، چگونگی بسته شدن تحقیقات در حال انجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران است.

ایرانی‌ها به عنوان شرط امضای توافق هسته‌ای، برای پایان دادن به این تحقیقات فشار آورده‌اند و آن را سیاسی خوانده‌اند.