loader image

جستجو

The death of American diplomacy in the Israeli-Palestinian conflict

نشنال اینترست:
مرگ دیپلماسی آمریکا در مناقشه اسرائیل و فلسطین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشتی با اشاره به مرگ دیپلماسی آمریکا در مناقشه اسرائیل و فلسطین، نوشت: آمریکا، از جمله دولت کنونی، مدت‌ها پیش تسلیم افزایش بی‌وقفه شهرک‌سازی‌های اسرائیل شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه نشنال اینترست در یادداشتی به‌قلم «جفری آرونسون» نوشت: مهم‌ترین پیشرفت در سفر اخیر «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه آمریکا- به اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و کرانه باختری هیچ ارتباطی با سفر وی نداشت.

پیشنهادات کم‌اهمیت بلینکن برای گسترش درگیری بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطینی‌ها نشان‌دهنده کاهش ردپای دیپلماتیک آمریکا در چیزی است که برای سال‌ها جزء کلیدی سیاست آمریکا در منطقه بود.

به‌مراتب خبرسازتر و از نظر تاریخی مهم‌تر، انتشار آمار افزایش سالانه جمعیت شهرک‌نشینان در بیش از 200 شهرک در کرانه باختری توسط یک وزارتخانه اسرائیل بود.

تعامل فعلی دولت بایدن در فلسطین همچنان بر این فرض استوار است که سرویس‌های امنیتی فلسطین باید مراوده با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) داشته باشند و از شهرک‌نشینان و سربازان آن محافظت کنند؛

این در حالی است که فلسطینی‌ها نباید هیچ چشم‌اندازی در مورد موضوعات اساسی مورد انتظار خود یعنی استقلال، حاکمیت و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و شهرک‌نشینان به یک مرز شناخته‌شده داشته باشند.

اگر توافقات اسلو در بهترین حالت خود به چنین نتیجه‌ای اشاره می‌کرد، از زمان عملیات دیوار دفاعی در آوریل 2002 مشخص بود که هیچ چشم‌انداز واقعی برای عقب‌نشینی قابل‌توجه امنیتی یا موضوع شهرک‌سازی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در کرانه باختری وجود ندارد که می‌توان نتیجه گرفت که تلاش‌های دیپلماتیک به رهبری آمریکا برای مقابله با این واقعیت و تبدیل اشغال به استقلال و حاکمیت شکست خورده است.

آمریکا، از جمله دولت کنونی، مدت‌ها پیش تسلیم افزایش بی‌وقفه شهرک‌سازی‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شده است.

از زمان دولت جورج دبلیو بوش هیچ دیپلماسی جدی بین طرفین صورت نگرفته است. در غیاب چنین «افق دیپلماتیک» مبتنی بر ایجاد یک کشور فلسطینی در کرانه باختری و نوار غزه، دیپلمات‌های مبتکر در تلاش برای حفظ موضوع پیشرفت دیپلماتیک و تعامل آمریکا، به یک سری راه‌حل‌های سریع دست یافته‌اند.

تعامل آمریکا در حال حاضر بر یک طرح امنیتی دیگر در کرانه باختری متمرکز شده است که مجدداً هدف آن ایجاد دایره بسیج حمایت مردمی فلسطین از امنیت نهادهاست که در غیر این صورت، به طرز تأسف‌باری در حفاظت از فلسطینیان و میراث سیاسی آن‌ها در برابر آنچه که آن‌ها به‌عنوان یک تهدید بزرگ سیاسی، اقتصادی و اغلب شخصی می‌دانند، شکست خورده‌اند: شهرک‌نشینان و شهرک‌ها.