loader image

جستجو

Massoud Bizikian and the influence on relations with China

چاینا آبزرورز:
مسعود پزشکیان و تأثیر بر روابط با چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «چاینا آبزرورز» در یادداشت تازه خود به بررسی تاثیر مسعود پزشکیان رییس جمهور ایران بر روابط با چین، پرداخت و نوشت: جمهوری اسلامی از زمان امضای برنامه جامع همکاری با چین در سال 2021، دستاوردهای کمی داشته است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین، روزنامه «چاینا آبزرورز» در یادداشت تازه خود به‌قلم «الیور کنراد» نوشت: در حالی که انتخاب نامزد اصلاح‌طلبان، مسعود پزشکیان گامی مثبت در جهت احیای بالقوه برجام است، بعید به نظر می‌رسد که به‌طور قابل‌توجهی روابط تهران و پکن را تغییر دهد.

«شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین-  به‌سرعت پیروزی پزشکیان در انتخابات را تبریک گفت. جمهوری اسلامی در بحران متولد شد و در بحران‌ها شکل گرفت.

به‌رغم عادت به آشفتگی، اکنون با فشارهای داخلی جدی مواجه شده، زیرا اعتراضات در سراسر کشور به دلیل افزایش نارضایتی نسبت به دولت بیشتر شده است.

بدتر از آن، در زمان رئیسی، دولت ایران با اعتقاد به توانایی خود برای مقاومت در برابر فشارهای داخلی و خارجی، نزدیکی با آمریکا را رد کرد.

با این وجود، نظام تندرو به‌دنبال راه‌هایی برای تثبیت اقتصاد ایران و تضمین قدرت آن بوده است. چین یک شریک کلیدی در این تلاش‌ها بوده و خواهد بود.

جمهوری اسلامی از زمان امضای برنامه جامع همکاری با چین در سال 2021، دستاوردهای کمی داشته است.

از 400 میلیارد دلاری که قرار بود چین در دوره 25 ساله این توافق در اقتصاد ایران سرمایه‌‌‌گذاری کند، جمهوری اسلامی تاکنون تنها 185 میلیون دریافت کرده است.

به‌رغم موفقیت محدود در گسترش جنبه اقتصادی روابط دو کشور، چین پیوسته در تلاش است تا به نظام ایران کمک کند تا انزوای بین المللی خود را بشکند و با تلاش‌ها برای منزوی کردن بیشتر این کشور مقابله کند. در کنار روسیه، چین از حامیان اصلی الحاق ایران به برجام بود.

در هر دو بریکس و سازمان همکاری شانگهای، ایران از عضویت تازه به‌دست‌آمده خود برای حمایت از تغییراتی در سیستم مالی که می‌تواند وضعیت اقتصادی آن را بهبود بخشد، استفاده کرده است.

چین و ایران به یکدیگر نیاز دارند. ایران برای زنده ماندن و خروج از انزوای بین‌المللی خود به چین متکی است، در حالی که چین برای مواضع مداوم ضد آمریکایی خود برای ایران ارزش قائل است.