loader image

جستجو

Ukraine's difficult path to join the European Union

کویینسی:
مسیر دشوار اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در مقاله خود به بررسی موضوع مسیر دشوار اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ اندیشکده کویینسی در مقاله خود به‌قلم «کانر اکول» نوشت: دیپلمات‌های ارشد اروپایی در این هفته با سفری غیرمنتظره به کی‌یف برای نشستی با هدف طرح یک جبهه متحد در حمایت از جنگ اوکراین با روسیه و تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا، تاریخ‌ساز شدند.

«جوزف بورل»  -مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه- گفت: «این اولین بار است که ما در یک کشور نامزد ملاقات کردیم و متأسفانه این اولین باری بود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در کشوری که در حال جنگ بود با هم دیدار کردند.»

او افزود که اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین متحد است، من هیچ کشور عضوی را سراغ ندارم که در موردتعامل خود با اوکراین مخالفت کند.

اندکی پس از این اجلاس که شامل 23 وزیر از 27 وزیر خارجه اتحادیه اروپا بود، اوکراین با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آغاز مذاکرات رسمی الحاق کی‌یف تا پایان سال جاری، خبر خوب دیگری را مخابره کرد.

اما به دور از کانون توجه، تعدادی از موانع پیوستن اوکراین به بلوک قدرتمند اتحادیه باقی‌مانده است.

اولین چالش، رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا برای دموکراسی و حکمرانی صحیح است.

اوکراین تنها دو مورد از هفت معیار قانونی را برآورده کرده است و مشخص نیست که کی‌یف چگونه در مورد پنج مورد باقی‌مانده در بحبوحه جنگ همه‌جانبه‌اش پیشرفت خواهد کرد.

حتی اگر اوکراین بتواند از این مانع نیز عبور کند، با کار سختی روبرو خواهد شد که تک تک اعضا باید اجماع کنند که کی‌یف باید به عضویت اتحادیه درآید. اسلواکی با توجه به نتایج انتخابات اخیر تمایل چندانی برای دادن امتیاز به اوکراین نخواهد داشت.

«رابرت فیکو»  -نخست‌وزیر احتمالی جدید اسلواکی- ماه گذشته گفت که پرداختن به موضوع پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در میان یک «درگیری شدید نظامی» «توهم‌آمیز» است.

از طرف دیگر نیز کمک‌های ارسالی از سمت آمریکا بسیار بیش از پیش مورد انتقاد است و برخی از جمهوری خواهان را ملزم می‌کند که روش دیگری را برای حمایت از اوکراین در پیش بگیرند و در صورت قطع شدن حمایت آمریکا امید برای پیوستن اوکراین نیز از بین خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «ما تحت هیچ شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم که حمایت آمریکا از اوکراین قطع شود. یک وقفه در پشتیبانی حتی برای مدت کوتاهی می‌تواند نتیجه جنگ را از بین ببرد»