loader image

جستجو

The dispute between the West and Russia over influence in Africa

نشنال اینترست:
مشاجره غرب و روسیه بر سر نفوذ در آفریقا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» نوشت:‌ مسکو تلاش می‌کند تا از طریق برخی تماس‌های دیپلماتیک در آسیای میانه، غرب آسیا و آفریقا نشان دهد که کارزار غرب برای منزوی کردن آن شکست خورده است.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «مارک اپیسکوپوس» نوشت: رهبران غرب و روسیه هم‌چنان که پنج ماه است برای کسب حمایت بین‌المللی در جنگ اوکراین با یکدیگر رقابت دارند، با رد و بدل کردن پیام‌هایی در مورد آفریقا با یکدیگر دوئل می‌کنند.

«سرگئی لاوروف» -وزیر خارجه روسیه- این هفته به چهار کشور اتیوپی، مصر، اوگاندا و جمهوری دموکراتیک کنگو سفر کرد.

پیام لاوروف تا حدی زیادی متمرکز بر پاسخ به اتهامات غرب بود مبنی بر اینکه مسکو در حمله خود به اوکراین، از چالش‌های مربوط به ناامنی غذایی به‌عنوان سلاح استفاده می‌کند.

کشورهای آفریقایی، از جمله دولت‌هایی هستند که بیشترین ضربه را بابت جنگ بین روسیه و اوکراین متحمل شده‌اند، زیرا این دو کشور در مجموع بیش از 40 درصد از گندم این قاره را تامین می‌کنند.

لاوروف قبول داشت که «وضعیت اوکراین بر بازارهای مواد غذایی تاثیر منفی گذاشته»، اما تاکید داشت که این امر «به دلیل عملیات ویژه روسیه نیست، بلکه ناشی از واکنش کاملا نامناسب غرب و اعلام تحریم‌ها توسط آن است.»

کرملین همواره مایل بوده بر مبنای حسن شهرتی عمل کند که اتحاد جماهیر شوروی طی جنگ سرد در آفریقا به دست آورده بود و لاوروف نیز به مخاطبان آفریقایی خود یادآوری کرد که برخلاف بخش‌های بزرگی از اروپای غربی، «دست روسیه به جنایات خونین دوران استعمار آلوده نشده است.»

لاوروف موضع مسکو را در این مورد تکرار کرد که غرب در برخی از نهادهای چندجانبه نقش نامناسبی را ایفا می‌کند و گفت که جهان دوم و سوم باید صدای خود را بلند کنند. او در اوگاندا گفت: «ما بر مواضع خود در مورد اصلاح شورای امنیت تاکید داریم.»

کشورهای آفریقایی مثل بخش قابل‌توجهی از جهان غیرغربی در مقابل آمریکا و اروپا و برای اتخاذ مواضع قاطع در مورد تهاجم روسیه به اوکراین مقاومت کرده‌اند.

کرملین بر این امر تاکید داشته که انتظار ندارد هیچ کدام از کشورهای آفریقایی صراحتاً از موضع روسیه حمایت کند و در عوض، از چیزی پشتیبانی کنند که به توصیف لاوروف، روش «مستقل» آفریقاست.

او نوشت: «ما از موضع آفریقا در مورد وضعیت موجود در اوکراین و مسائل مربوط به آن قدردانی می‌کنیم. ابعاد این موضع بی‌سابقه است و فشار وارده از سوی خارج باعث نشد تا دوستان ما به تحریم‌های ضد روسی بپیوندند. چنین مسیر مستقلی شایسته احترام است.»

سفر «امانوئل مکرون» به کامرون، با سفر لاوروف به آفریقا هم‌زمان شده بود و او پیامی به شدت متضاد داشت.

او گفت: «من ریاکاری‌های زیادی به خصوص در قاره آفریقا دیدم و این را با آرامش کامل می‌گویم. برخی این را یک جنگ نمی‌نامند، در حالی که این یک جنگ است و چون تحت فشار هستند، می‌گویند که نمی‌دانند چه کسی آن را شروع کرده است.»

«آنتونی بلینکن» -وزیر خارجه آمریکا- روز جمعه با لاوروف مکالمه تلفنی داشت و در مورد توافق احتمالی برای مبادله دو زندانی آمریکایی بازداشت‌شده در روسیه گفت‌وگو کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس؛ او گفت: «آنچه من می‌بینم، یک بازی ناامیدکننده دفاعی است تا جهان را با اقدامات روسیه توجیه کند. این تلاشی برای توجیه چیزی ناموجه است.»

مسکو تلاش می‌کند تا از طریق برخی تماس‌های دیپلماتیک در آسیای میانه، غرب آسیا و آفریقا نشان دهد که کارزار غرب برای منزوی کردن آن شکست خورده است.

در عین حال، غرب سعی می‌کند تا روسیه را هم‌چنان به‌عنوان کشوری منزوی نشان دهد که در جنگی تجاوزکارانه بازنده است و توسط تحریم‌های فلج‌کننده تضعیف شده است.