loader image

جستجو

The American problem in the Arabian Peninsula

نیوزویک:
مشکل آمریکا در شبه جزیره عربستان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

هفته‌نامه «نیوزویک» در مطلب خود ضمن اشاره به اینکه آمریکا می‌خواهد روابط خود را با امارات باسازی کند، به بررسی مو‌ضوع مشکل آمریکا در شبه جزیره عربستان، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، هفته نامه نیوزیوک در مطلب خود به‌قلم «کامران بخاری» نوشت: «کامالا هریس» -معاون رئیس‌جمهور آمریکا- در 16 می در رأس هیئتی بلندپایه از جمله «آنتونی بلینکن» -وزیر امور خارجه- «لوید آستین» -وزیر دفاع- و «ویلیام برنز» -رئیس سیا- برای تسلیت درگذشت شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان به امارات سفر کرد.

هریس با «محمد بن زاید» -حاکم واقعی- این کشور که در اصل سال‌هاست بر آن حکومت می‌کند و اکنون با مرگ برادرش ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفته، ملاقات کرد.

به ندرت دیده می‌شود این تعداد از مقامات بلندپایه در چنین مواقعی با هم سفر کنند. تصمیم جو بایدن برای فرستادن چهار عضو کابینه به ابوظبی نشان‌دهنده یک سیگنال غیرقابل انکار بود: آمریکا می‌خواهد روابط خود با امارات را بازسازی کند.

امارات و عربستان اعتماد خود را به آمریکا را به‌عنوان تامین‌کننده امنیت سنتی خود از دست داده‌اند.

با این حال، اقدامات ابوظبی برای ایجاد روابط نزدیکتر با چین و روسیه احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت.

این اقدامات نه تنها امنیت امارات را تقویت نخواهد کرد، بلکه نتیجه‌ آن، فقط جسور‌تر کردن مستبدان متخاصم و دور کردن آمریکا از امارات خواهد بود.

پیش از این، در 18 مارس، «بشار اسد» -رئیس‌جمهور سوریه- به امارات سفر کرد و مورد استقبال گرم همتای خود قرار گرفت.

یک روز پیش از آن، «عبدالله بن زاید» -وزیر خارجه امارات- در مسکو بود و با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار کرد تا راه‌های همکاری دو کشور در زمینه امنیت انرژی را بررسی کند.

این سفر به مسکو در زمانی انجام شد که ماشین‌های جنگی کرملین در راه نابودی اوکراین بود. سفر وزیر خارجه بلافاصله پس از تصمیم امارات به رای ممتنع در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت حمله روسیه به اوکراین انجام شد.

امارات در تلاش است تا آمریکا را وادار به توجه به نگرانی‌هایش کند. اما بعید به نظر می رسد که این هدف از طریق علاقه‌مندی به «پوتین» «اسد» یا ««شی جین پینگ»» -رئیس‌جمهور چین- محقق شود.

تنها راه پیشروی امارات و آمریکا، بازگشت به همکاری قوی دوجانبه برای حل اختلافات واقعی و دردناک است.