loader image

جستجو

Egypt seeks a greater diplomatic role in West Asia

جروزالم پست:
مصر به‌دنبال نقش دیپلماتیک بزرگ‌تری در غرب‌آسیاست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در مطلب خود ضمن اشاره به میزبانی مصر از هیئت بزرگی تشکیلات خودگردان فلسطین، نوشت: مصر به‌دنبال نقش دیپلماتیک بزرگ‌تری در غرب‌آسیاست

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در مطلب تازه خود به‌قلم «سث فرانتزمن» نوشت: در پی انتخابات اخیر ترکیه، مصر یکی از کشورهایی بود که به‌سرعت به بحث در مورد افزایش روابط دیپلماتیک بین قاهره و آنکارا پرداخت.

در حالی که در گذشته مصر و ترکیه تنش داشتند، امروز مصر نه‌تنها با آنکارا تماس می‌گیرد، بلکه میزبان هیئت بزرگی از تشکیلات خودگردان فلسطین است و همچنین با ایران ارتباط برقرار می‌کند.

این نشان‌دهنده نقش جدید قاهره در منطقه است و در آن تعامل دیپلماتیک بزرگ‌تری را که در سراسر غرب‌آسیا در حال وقوع است، هدایت می‌کند.

علاوه بر این، این بخشی از بازگشت مصر به نقش تاریخی خود به‌عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه و مرکز ‌‌‌گفت‌و‌گو است.

چاووش اوغلو در یک کنفرانس خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر گفت که ترکیه از نفوذ خود برای تمدید قرارداد غلات دریای سیاه که اجازه صادرات غلات از اوکراین را می‌دهد، در نقش خود به‌عنوان میانجی بین مسکو و روسیه استفاده می‌کند.

«مصطفی مدبولی» -نخست‌وزیر مصر- نیز روز دوشنبه در فرودگاه بین‌المللی قاهره از محمد شتیه، همتای فلسطینی خود استقبال کرد؛

فلسطینی‌ها هیئت بزرگی را با خود آوردند و این نشان‌دهنده نقش بالقوه قاهره در افزایش تجارت و سایر روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین است که می‌تواند رام‌الله را باثبات کند و به کاهش تنش‌های کنونی بین فلسطینی‌ها و اسرائیل کمک کند.

این اتفاق، در بحبوحه چندین حمله و درگیری در کرانه باختری این هفته و در پی درگیری بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و جهاد اسلامی فلسطین در غزه صورت گرفت.

دسترسی کنونی قاهره به ترکیه و تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین روابط جدید احتمالی با ایران، همگی در چارچوب یک انقلاب دیپلماتیک منطقه‌ای است که در آن کشورها به‌جای درگیری، روابط دیپلماتیک را دنبال می‌کنند؛

این پیامدهای مهمی برای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) دارد. مصر اغلب به آتش‌بس در غزه کمک کرده است و نقش مهمی در آینده مسائل مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد داشت.

این نقش دیپلماتیک می‌تواند تا مرزهای سوریه و اردن و دیگر کشورهای عربی و حتی مرکز فرماندهی آمریکا نیز کشیده شود؛

اگر حرکتی به سمت توافقات عادی‌سازی جدید بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و سایر کشورها صورت گیرد، این به‌طور بالقوه به نقش کلی قاهره نیز مرتبط است.