loader image

جستجو

FILE PHOTO: UAE Minister of State for Foreign Affairs Anwar Gargash is seen during preparatory meeting for the GCC, Arab and Islamic summits in Jeddah, Saudi Arabia, May 29, 2019.  REUTERS/Waleed Ali/File Photo

مطالعات امنیت ملی:‌ کشورهای عربی در قبال بحران اوکراین اظهار بی‌طرفی کردند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «مطالعات امنیت ملی  (INSS)» در یادداشت تازه خود نوشت: کشورهای عربی با در نظر گرفتن خطرات تا آنجا که ممکن است سعی می‌کنند تا از انتخاب یک طرف در درگیری فعلی اجتناب کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه مطالعات امنیت ملی) (INSS در یادداشت تازه خود به‌قلم «یوئل گازانسکی» نوشت: قابل‌توجه‌ترین حوادث در اوکراین تنها زمانی معلوم خواهد شد که جنگ تمام شده باشد. با این حال، انتخاب بی‌طرفی آشکار برخی از کشورهای عربی گویایی تغییری است که از قبل نسبت به موقعیت آمریکا در غرب آسیا رخ داده بود.

با توجه به این که دستورالعمل واشنگتن خروج از منطقه است، دقیقا همین کشورهایی که به عنوان طرفدار آمریکا شناخته شده‌اند، درها را به روی روسیه و چین باز نگه داشته‌اند و این پیام را به آمریکا می‌رسانند که آن‌ها گزینه‌های دیگری هم دارند.

بیشتر این کشورها روابط نزدیک با آمریکا را ستون کلیدی امنیت خودشان می‌دانند، اما با این حال، آن‌ها ناظر بر این موضوع نیز هستند که چگونه آمریکا توجه خود را به غرب آسیا و نگرانی‌های امنیتی‌اش کاهش داده است.

پس، آن‌ها معتقدند که باید این وضعیت را با تقویت روابط با دیگر قدرت‌ها جبران کنند. برای مثال، عربستان طی هفته‌های اخیر درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفتش جهت تنظیم قیمت نفت را رد کرده است. اتفاق عجیب این که یک روز قبل از حمله روسیه به اوکراین، اعلام شد.

امارات جت جنگنده/آموزشی ال 15 چینی را خریده است. هم‌چنین، در همان روز گزارش شد که وزرای خارجه امارات و روسیه با هم مذکره و برای تقویت روابط دو جانبه توافق کردند و این کشور عربی در خصوص رای‌گیری درباره اوکراین در شورای امنیت رای ممتنع داد.

کشورهای عربی با در نظر گرفتن خطرات تا آنجا که ممکن است سعی می‌کنند تا از انتخاب یک طرف در درگیری فعلی اجتناب کنند. آن‌ها امیدوارند که رفتارشان باعث شود تا از دارایی‌های خود برای تقویت موقعیت‌شان استفاده کنند. نتیجه مطلوب برای آن‌ها، افزایش اهمیت غرب آسیا در دستورالعمل آمریکاست و این که لازم است امنیت آن‌ها و از این مهمتر، اهمیت ثبات در بازار جهانی انرژی مورد توجه قرار گیرد.