loader image

جستجو

Protesters blocked the entrances to the East Beit al-Maqdis neighborhood

جروزالم پست:
معترضان ورودی‌های محله شرق بیت‌المقدس را مسدود کردند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در مطلب تازه خود با اشاره به اعتراض مدنی یک روزه در اورشلیم، نوشت: معترضان ورودی‌های محله شرق بیت‌المقدس را مسدود کردند

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در مطلب تازه خود نوشت: معترضان سعی کردند از رفتن سایر افراد به محل کار خود جلوگیری کنند تا آن‌ها را مجبور به شرکت در «اعتراض مدنی یک‌روزه» کنند.

صبح روز یکشنبه در حالی که گروه‌هایی از ساکنان عرب در اعتراض به تشدید تنش پلیس و تخریب خانه‌ها در محله‌های عرب‌نشین در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، لاستیک‌ها را آتش زدند، جاده‌ها را مسدود کردند و دیگران را به اعتصاب‌های کارگری خواندند و مجبور کردند به اعتصاب‌های کارگری بپیوندند، دود از چندین محله در شرق اورشلیم بلند شد.

ساکنان عرب در شعافات، عناتا، عیساویه، جبل مکبر و الرام روز جمعه اعلام کرده بودند که در اعتراض به آنچه جنایت‌های افراطی و نژادپرستانه روزانه دولت اشغالگر خوانده‌اند، از صبح روز یکشنبه اقدامات نافرمانی مدنی را آغاز خواهند کرد.

اقدامات درخواست‌شده شامل اعتصاب، عدم پرداخت مالیات و عوارض شهرداری و مسدود کردن جاده‌ها بود.

درگیری بین جوانان عرب و پلیس در شعافات و عیساویه روی داد و پلیس به سوی جوانانی که جاده‌ها را مسدود کرده بودند، گاز اشک‌آور شلیک کرد و آب پاشید.

ویدئوهایی از شرق بیت‌المقدس که توسط رسانه‌های فلسطینی منتشر شده است، گروه‌های کوچکی از جوانان را نشان می‌دهد که در اطراف تعدادی از جاده‌ها در حال آتش زدن لاستیک‌ها، وسایل نقلیه و سطل‌های زباله ایستاده‌اند.

پلیس اسرائیل صبح روز یکشنبه اعلام کرد که «مشتی قانون‌شکن» در تلاش برای برهم زدن روال زندگی در محله‌ها جاده‌ها را مسدود کرده‌اند، این امر برای جلوگیری و ممانعت از رفتن مردم به سر کار و کارهای روزمره بود.

نیروهای پلیس با شهرداری اورشلیم برای بازگشایی جاده‌ها و متفرق کردن ناآرامی‌ها همکاری کردند.

به گفته پلیس، در یکی از محله‌های اورشلیم شرقی، پلیس در درگیری بین شورش‌کنندگان و ساکنانی که می‌خواستند سر کار بروند، مداخله کرد.

پلیس اسرائیل گفت: «پلیس به کار خود برای حفظ ساختار عادی زندگی در شرق اورشلیم در کنار حفظ امنیت و نظم و اجرای قانون با سایر مقامات ادامه خواهد داد». ما اجازه نخواهیم داد که قانون‌شکنان و افراد بی‌نظم به دلیل اعتراض خشونت‌آمیز خود، آرامش عمومی و روال زندگی را برهم بزنند و برای ده‌ها هزار نفر مجازات دسته‌جمعی ایجاد کنند. ما به کار خود برای حفظ صلح و امنیت عمومی ادامه خواهیم داد.»

تشدید اقدامات پلیس در محله‌های عرب‌نشین، به ویژه در اردوگاه آوارگان شعفت و آناتا، پس از حملات تروریستی مرگبار در ایست بازرسی در ورودی اردوگاه صورت می‌گیرد.

در ماه اکتبر، اودای تمیمی، یکی از ساکنان آناتا، سرباز ارتش اسرائیل، نوآ لازار را در ایست بازرسی به ضرب گلوله کشت. هفته گذشته، افسر پلیس مرزی اصیل ساواد در یک حمله با چاقو توسط یک پسر 13 ساله از اردوگاه کشته شد.

«ایتامار بن گویر» -وزیر امنیت ملی- صبح یکشنبه تاکید کرد که قصد دارد به تشدید پلیس در شهر ادامه دهد و گفت: کشور اسرائیل در برابر تعداد انگشت‌شماری از تروریست‌ها قرار نخواهد گرفت.

«جنایتکارانی که محله‌ها را مسدود می‌کنند، محرک هستند، بر خلاف قانون عمل می‌کنند و خواهان هرج و مرج در شرق هستند و ما نباید به آن‌ها اجازه انجام این کار را بدهیم. البته، جمعی باید از آن جنایتکاران جدا شوند، اما پلیس اسرائیل باید نشان دهد که دست سنگین و تحمل کمی نسبت به آن قانون‌شکنان و عملیات‌ها دارند.»

شنبه شب درگیری در دروازه دمشق آغاز شد و پلیس تعدادی از جوانان عرب را در محل تعقیب و دستگیر کرد. پلیس روز شنبه اعلام کرد که حداقل 8 مظنون به سمت ماموران در منطقه اشیاء پرتاب کرده‌اند و یک مظنون نیز پیام‌های تحریک‌آمیزی را به صورت زنده در اپلیکیشن تیک‌تاک پخش کرده و از مردم خواسته است که بیایند و آرامش را در دروازه به هم بزنند، زیرا ده‌ها هزار نمازگزار وارد شهر قدیمی و مسجد الاقصی شدند.

«این‌ها جوانان قانون‌شکنی هستند که ترجیح می‌دهند از تعطیلات برای برهم زدن آرامش استفاده کنند و رفتار خشونت‌آمیزی داشته باشند و بدین وسیله قبل از هر چیز به جمعیت زیادی از نمازگزاران، بازرگانان و عیاشی آسیب بزنند که بیشتر آن‌ها مایل به جشن گرفتن تعطیلات و رعایت آداب و رسوم آن هستند.»

پلیس روز شنبه گفت. پلیس به کار خود برای اجازه دادن آزادی عبادت برای عموم مردم ادامه خواهد داد، اما اجازه نخواهد داد افرادی که در حاشیه هستند، آرامش را بر هم بزنند و به افسران پلیس یا شهروندان تحت پوشش این تعطیلات آسیب برسانند.