loader image

جستجو

The problem of US-Turkey relations

نشنال اینترست:
معضل روابط آمریکا و ترکیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به بررسی موضوع معضل روابط آمریکا و ترکیه پرداخت و تاکید کرد: آمریکا باید به دلیل عضویت ترکیه در ناتو و موقعیت استراتژیک کلیدی در غرب‌آسیا، روابط خوبی با ترکیه داشته باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «رابرت الیس» نوشت: هفته‌نامه آلمانی اشترن در یادداشتی، اردوغان را متهم کرده است که «آتش افروز» است و نه‌تنها در ترکیه، بلکه در سوریه و آلمان نیز در تلاش برای ماندن در قدرت، دردسر ایجاد می‌کند.

آمریکا در رابطه با ترکیه و بسته تسلیحاتی برنامه‌ریزی‌شده 20 میلیارد دلاری شامل 40 جنگنده اف-16 و 79 کیت ارتقاء، با یک معضل مواجه است.

از یک سو، آمریکا باید به دلیل عضویت ترکیه در ناتو و موقعیت استراتژیک کلیدی در غرب‌آسیا، روابط خوبی با ترکیه داشته باشد.

از سوی دیگر تا چه اندازه آماده است تا نقض فزاینده حقوق بشر و رفتار آتش‌زا ترکیه را تحمل کند. در همسایگی؟

«بوراک بکدیل» -خبرنگار دیفنس نیوز،- در تحلیلی سرسختانه این توهم را که ترکیه در زمان اردوغان متحد قابل‌اعتماد ناتو در مبارزه با روسیه است، تضعیف کرده است.

برعکس، بکدیل نتیجه می‌گیرد: «پیوند اردوغان و پوتین دو ستون اصلی دارد. یکی پراگماتیسم است: آن‌ها از نظر استراتژیک، سیاسی و اقتصادی سود می‌برند. دیگری ایدئولوژیک است: هر دو از غرب متنفرند.»

هنگامی‌که ترکیه در سال 2018 به عفرین در شمال غربی سوریه حمله کرد و آن را اشغال کرد، اردوغان به یک برنده مطمئن برخورد کرد، زیرا نزدیک به 90 درصد از شهروندان ترکیه از این حمله حمایت کردند.

«فرانچسکو سیکاردی» از کارنگی اروپا، در مطالعه‌ای در مورد چگونگی تغییر سوریه در سیاست خارجی ترکیه، نشان داده است که چگونه چهار عملیات نظامی در سوریه محبوبیت اردوغان را بهبود بخشیده است.

اردوغان ‌به‌دنبال مجوز روسیه برای عملیات فرامرزی جدید علیه شبهه‌نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا در سوریه است. او همچنین از نزدیک شدن با بشار اسد در سوریه خبر داده است.

اکنون اردوغان یک کارت جدید برای بازی پیدا کرده؛ کارت مذهبی که تضمین شده است و جذابیت مردمی دارد.

اردوغان در جوانی رئیس گروه جوانان استانبول حزب رستگاری ملی بود که توسط نجم‌الدین اربکان، پدر اسلام سیاسی در ترکیه تأسیس شد که در کودتای نظامی سال 1980 بسته شد.

اردوغان به سوئد به‌صراحت گفته است: «اگر به اعتقادات مذهبی جمهوری ترکیه یا مسلمانان احترام نگذارید، هیچ حمایتی از عضویت ناتو از جانب ما دریافت نخواهید کرد.»

در نتیجه، اگر ترکیه از الحاق سوئد جلوگیری کند، فنلاند ممکن است مجبور شود به‌تنهایی این کار را انجام دهد.