loader image

جستجو

Dealing with Iran should be the goal of Biden's trip to the region

جروزالم پست:
مقابله با ایران باید هدف بایدن از سفر به منطقه باشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» با اشاره به سفر رییس جمهور آمریکا به غرب‌‌اسیا،‌ تاکید کرد: مقابله با ایران باید هدف بایدن از سفر به منطقه باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت خود به‌قلم «دیوید ام واینبرگ» نوشت: بر اساس گزارش‌های کاخ سفید و رسانه‌ها، «جو بایدن» -رئیس‌جمهور آمریکا- سفر برنامه‌ریزی شده خود به غرب آسیا را احتمالاً از این ماه به ماه آینده موکول خواهد کرد.

سوال اصلی این است که چرا بایدن برای سفر به این منطقه باید زحمت بکشد؟ او چه برنامه‌ای دارد که مفید باشد و مورد استقبال رهبران منطقه قرار گیرد؟ در اوایل این هفته، یک مقام ارشد آمریکا، معاون اصلی دستیار وزیر امور خارجه در امور منطقه، ییل لمپرت، اظهار داشت که واشنگتن متعهد به امنیت غرب آسیاست.

البته بایدن بدون توجه به هر اتفاقی باید در اسرائیل(رژیم صهیونیستی) مورد استقبال قرار گیرد، زیرا او یک دوست است و آمریکا بزرگترین متحد و مهمترین شریک استراتژیک دولت یهود محسوب می‌شود.

بایدن از نظر رویارویی با ایران، برای برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور و کم کردن تمایل آن برای هژمونی منطقه‌ای چه پیشنهادی دارد؟

اگر بایدن می‌خواهد اسرائیلی‌ها، سعودی‌ها و سایر طرف‌ها را در مورد تلاش‌هایش برای تمدید توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کند، کار بیهوده‌ای است.

اگر وی قصد دارد بین سعودی‌ها و کشور حامی اخوان‌المسلمین میانجی‌گری کند، بهتر است که برای مبارزه با گرمایش زمین در واشنگتن بماند.

اگر بایدن برای سخنرانی «محمد بن سلمان» -ولیعهد سعودی- یا «عبدالفتاح السیسی» -رئیس‌جمهور مصر- درباره حقوق بشر بیاید، بهتر است از واشنگتن نظاره‌گر آن باشد.

اگر بایدن بیشتر اصرار دارد که ریاض از جنگ خود علیه نیروهای شورشی حوثی مورد حمایت ایران در یمن عقب‌نشینی کند، سفر ریاست‌جمهوری را لغو کنید.

آیا بایدن، راه بهتری برای جلوگیری از تسلط ایران بر تنگه باب‌المندب، که رابط راهبردی اقیانوس هند و دریای مدیترانه است، دارد؟

اگر بایدن می‌آید تا «محمود عباس» رئیس مادام‌العمر تشکیلات خودگردان فلسطین را به خاطر «تعهدش به صلح» تمجید کند، فایده‌ای ندارد.

اگر بایدن می‌آید که دست ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و شین بت (آژانس امنیتی اسرائیل) را در مبارزه با تروریسم فلسطینی درنقاط مختلف فلسطین ببند، بهتر است تا جایی که می‌تواند سریع عقب‌نشینی کند.

هیچ‌کس در این‌جا محدودیت‌هایی را برای حق اسرائیل بابت دفاع از خود در هر جایی که لازم بداند، نمی‌پذیرد.

اگر بایدن می‌آید که دست ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و موساد را در عملیات کنونی یا آتی آن‌ها علیه شبهه‌نظامیان، اهداف نظامی و هسته‌ای ایران در عراق، سوریه، لبنان و غزه ببندد، سفر او یک شکست خواهد بود.

باز هم، هیچ‌کس در این‌جا محدودیت‌هایی را برای حق اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بابت دفاع از خود آن‌طور که لازم می‌داند، نمی‌پذیرد.

اگر دولت بایدن مایل به سرمایه‌گذاری قابل سنجش برای پیشبرد روند توافق آبراهام برای صلح بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و جهان عرب نباشد، سفر رئیس‌جمهور به این منطقه بدتر از اتلاف وقت است.

تا زمانی که دولت بایدن حاضر نباشد به تعهد خود برای مقابله با طرح‌های خطرناک ایران در منطقه، از جمله برنامه‌ریزی عملیاتی برای حملات سرکوب‌کننده به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و سایر اقدامات سخت در این کشور، عمل کند، لطف نموده و واقعاً در خانه بماند.