loader image

جستجو

Obama administration officials secretly worked with Iran

واشنگتن فری بیکن:
مقامات دولت اوباما پنهانی با ایران کار کردند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن فری بیکن» در مطلب تازه خود ضمن اشاره به اینکه مقامات دولت اوباما پنهانی با ایران کار کردند،‌ نوشت: این افراد در تلاش‌های پشت سر هم برای زنده نگه داشتن مذاکرات با ایران در زمانی که دونالد ترامپ برای منزوی کردن نظام ایران تلاش می‌کرد، بوده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن فری بیکن در مطلب تازه خود به‌قلم «آدام کردو» نوشت: براساس یک سند داخلی وزارت خارجه آمریکا، مقامات ارشد دولت اوباما در سال 2018 به عنوان بخشی از تلاش برای تضعیف فشار دیپلماتیک دولت ترامپ برای منزوی کردن نظام تندرو، در یک جلسه محرمانه با ایران شرکت کردند.

طبق گزارشات، در حالی که دولت ترامپ در سال 2018 برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران تلاش می‌کرد، هیئتی از «سفیران سابق آمریکا» دیداری محرمانه و «غیرقابل ثبت» با وزیر امور خارجه سابق ایران، جواد ظریف در اقامتگاه وی در شهر نیویورک برگزار کردند.

«مایک پمپئو» -وزیر امور خارجه سابق آمریکا- گفت که این سند محکم‌ترین مدرکی است که تا به امروز نشان می‌دهد که مقامات دوره اوباما در تلاش‌های پشت سر هم برای زنده نگه داشتن مذاکرات با ایران بوده‌اند، حتی زمانی که دونالد ترامپ و دولتش برای منزوی کردن نظام تلاش می‌کردند.

پمپئو که اکنون مشاور ارشد امور جهانی در مرکز آمریکایی حقوق و عدالت است، گفت: «این یادداشت حتی بیش از آنچه قبلاً درباره مقامات سابق وزارت خارجه می‌دانستیم نشان می‌دهد که آن‌ها انگار هنوز در سمت خود هستند.

پمپئو گفت: «تعجب‌آور است که بفهمیم اعضای دولت سابق آمریکا تلاش کردند تا سیاست‌های رئیس‌جمهور را مختل کنند و این افشاگری را به عنوان «موارد بد، چیزهای خطرناک، چیزهای غیر آمریکایی» توصیف کرد.

این سند پس از شکایت مرکز آمریکایی حقوق و عدالت از وزارت امور خارجه به دلیل داشتن سوابق در مورد هرگونه ملاقات محرمانه بین «ظریف» «کری» «رابرت مالی» و «ارنست مونیز»- وزیر انرژی سابق اوباما- تهیه شد.

بر اساس این یادداشت، ظریف گفت: «من به اندازه سلیمانی محبوب بودم، اما اکنون 47 درصد محبوبیت دارم و او بالاتر است. او به ۸۰ درصد نزدیک‌تر است. مردم ایران زمانی تعامل را ترجیح می‌دادند، اما اکنون مقاومت را به عنوان تنها واقعیت انتخاب کردند.

ظریف همچنین گفت که حکومت هرگز برنامه موشکی خود را رها نمی‌کند یا غنی‌سازی اورانیوم را که جزء کلیدی سلاح هسته‌ای است و یکی از شروطی است که ترامپ برای یک توافق جدید بالقوه با ایران قرار داده است، متوقف نخواهد کرد.

ظریف همچنین دیدگاه‌های خود در مورد عراق، مبادله زندانیان احتمالی با آمریکا و حمایت ایران از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله و شورشیان حوثی در یمن را مورد بحث قرار داد.