loader image

جستجو

Prohibiting the entry of Iranian products into areas controlled by the opposition

المانیتور:
ممنوعیت ورود محصولات ایرانی به مناطق تحت کنترل مخالفان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «المانیتور» در گزارشی به بررسی ممنوعیت ورود محصولات ایرانی به مناطق تحت کنترل مخالفان، پرداخت.

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه المانیتور در گزارشی به‌قلم «سلطان الکنج» نوشت: شورای اسلامی سوریه در 30 آگوست فتوایی مبنی بر تجارت کالاهای ایرانی در شمال سوریه صادر کرد که به ادعای این نهاد، بازارهای این منطقه را قرق کرده است.

این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تجارت یا ورود کالاهای ایرانی به بازارهای داخلی ممنوع است.»

این حکم بر چندین ملاحظه استوار است؛ به‌ویژه خطرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از گشایش بازارهای محلی و نفوذ ایرانیان که ممکن است باعث به رسمیت شناخته شدن ایران در این مناطق شود.

احزاب مخالف سوری که در ترکیه مستقر هستند، اغلب هیئت تحریر الشام را متهم می‌کنند که به کالاهای ایرانی اجازه ورود به مناطق تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه، از طریق گذرگاه مرزی باب الحوا با ترکیه را داده است.

یکی از رهبران ارتش آزاد سوریه، به شرط ناشناس ماندن به المانیتور گفت: «ایران دشمنی است که ما باید در همه سطوح با آن بجنگیم.»

همام العیسی، روزنامه‌نگار مستقر در ادلب، معتقد است که شورای اسلامی سوریه و همچنین جناح‌های ارتش آزاد این کشور به دلیل خصومت خود با احرار الشام در مورد حضور کالاهای ایرانی در داخل ادلب اغراق می‌کنند.

برخلاف آن‌چه مخالفان احرار الشام ادعا می‌کنند، کالاهای ایرانی در بازارهای داخلی محدود است. آن‌ها شامل خرما و گاهی دارو و شیرخشک هستند.

شورای اسلامی سوریه در آوریل 2014 در استانبول تأسیس شد. این شورای اسلامی به‌عنوان یک مرجع مذهبی سنی در مناطق تحت کنترل مخالفان سوریه عمل می‌کند و شامل روحانیون سنی است.

به گفته یک منبع رسانه‌ای از ادلب، «گسترده‌ترین کالاهای ایرانی در این منطقه شامل سرامیک، گرانیت، سیمان و سایر مصالح ساختمانی است. به علاوه، شامل برخی مواد غذایی مانند خرما، شیر خشک، روغن‌ها، حبوبات، روغن نباتی، اقلام کودکان مانند بیسکویت، پیش غذا و همچنین لباس و کفش است.

در این زمینه، برخی معتقدند که مبنای این فتواها عقیدتی است. شورای اسلامی سوریه مخالف رویکرد احرار الشام است.

برخی دیگر معتقدند حضور کالاهای ایرانی در بازارها در زمان جنگ موضوع مهمی نیست‌، با این استدلال که بسیاری از کشورهایی که در حال جنگ بودند، هنوز از محصولات یکدیگر استفاده می‌کردند.