loader image

جستجو

The US presidential debate was heard around the world

وال استریت ژورنال:
مناظره ریاست‌جمهوری آمریکا در سراسر جهان شنیده شد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «وال استریت ژورنال» در گزارش خود با اشاره به مناظره ترامپ و بایدن برای رقابت بر ریاست جمهوری آمریکا، نوشت: تقریباً کل قاره در حال شکستن دریچه‌هایی است که رهبران اروپایی معتقدند بازگشت ترامپ به کاخ سفید تقریباً اجتناب‌ناپذیر است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه وال استریت ژورنال درگزارش خود به‌قلم «والتر راسل مید» نوشت: مناظره اخیر ریاست‌جمهوری، سیاست‌خارجی را در خط مقدم رقابت قرار داده است، تنش سیاست جهانی را بالا برده و با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، شانس بروز بحران‌های بین‌المللی بیشتری را افزایش داده است.

ترامپ تاکید کرده است که سیاست‌خارجی نقطه ضعف حیاتی ریاست‌جمهوری بایدن است و او اعتقاد دارد که رهبری جدید می‌تواند از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند.

این ایده در میان حامیان او طنین‌انداز شده، آن‌ها معتقدند که در دوران بایدن، جهان در آتش است، مرزهای ما در حال تسخیر شدن است، اروپا دچار هرج و مرج شده، غرب‌آسیا در حال انفجار است، ایران جسور شده و چین مشغول فعالیت‌های ضدآمریکایی است.

این مناظره همچنین موج‌های شوکی را در سیستم بین‌المللی ایجاد کرد و رهبران اروپایی که تقریباً همه بایدن را به رقیب خود ترجیح می‌دهند، بر این باور بودند که عملکرد نابرابر بایدن در دیدار با رهبران اروپایی و جهانی ترس‌های موجود را تأیید می‌کند.

در نتیجه، تقریباً کل قاره در حال شکستن دریچه‌هایی است که رهبران اروپایی معتقدند بازگشت ترامپ به کاخ سفید تقریباً اجتناب‌ناپذیر است.

آسیب‌پذیری سیاسی و شخصی بایدن در بحبوحه بحران رهبری در اروپا اتفاق می‌افتد، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از شکست شدید در دور اول انتخابات پارلمانی، صدراعظم آلمان بر ائتلافی ضعیف و دوپاره، پوتین به رهبری ویکتور اوربان، ریاست می‌کند، زخم‌هایش را التیام می‌دهد.

همدلی مجارستان ‌به‌تازگی ریاست 6 ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است و محافظه کاران ریشی سوناک به نظر می‌رسد در آستانه شکست قاطع در انتخابات روز پنجشنبه هستند.

استراتژیست‌های سیاست خارجی تیم بایدن با کار پیچیده‌تری روبرو هستند: بحث ضعیف نشان می‌دهد اعتماد به دوام دولت بایدن و شایستگی رهبری آن را تضعیف می‌کند.

آیا اسرائیل یا حماس می‌توانند به تعهدات این دولت اعتماد کنند، در حالی که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ در ژانویه آینده به قدرت بازگردد؟

آیا چین فرصت‌ها را در شرایطی که یک دولت تضعیف‌شده آمریکا تحت رهبری یک رهبر مسن برای زندگی سیاسی خود می‌جنگد، خواهد دید؟

در بدترین سناریو، آشکار شدن ضعف ریاست‌جمهوری باعث می‌شود رهبران خارجی قدرت آمریکا را در زمان آسیب‌‌‌‌‌پذیری ظاهری آمریکا به چالش بکشند.

پوتین در سال 2008 زمانی که دولت جورج دبلیو بوش با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، حمله به گرجستان را انتخاب کرد.

در سال 2024، پوتین، شی جین پینگ، کیم جونگ اون و یا رهبر ایران می‌توانند این لحظه از آشفتگی سیاسی آمریکا را برای انجام یک حرکت دراماتیک انتخاب کنند.

دو یا چند مورد از آن‌ها می‌توانند اقدامات را هماهنگ کنند و یک دولت پریشان و ضعیف‌شده بایدن را با خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین چالش بین‌المللی از دهه 1940 ارائه کنند.

همان‌طور که تیم بایدن برای حفظ آرامش جهان تلاش می‌کند، می‌تواند از یک چیز مطمئن باشد. هرگونه شکست در سیاست خارجی از هم اکنون تا نوامبر به ویژگی بارز حمله بدون منع ترامپ به آمادگی رئیس‌جمهور بایدن برای ریاست‌جمهوری تبدیل خواهد شد.