loader image

جستجو

US interests in the defense pact between Israel and the Gulf states

هاآرتص:
 منافع آمریکا در پیمان دفاعی اسرائیل و کشورهای خلیج فارس

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در مطلب تازه خود با اشاره به اینکه  اسرائیل روابط دیپلماتیک با امارات برقرار کرده و با بحرین و عمان و قطر گفت‌وگوی مثبتی دارد، به بررسی موضوع منافع آمریکا در پیمان دفاعی اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس، پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه هاآرتص در مطلب تازه خود به‌قلم «آلون پینکاس» نوشت: توافق دفاعی با کشورهای حاشیه خلیج فارس که مقامات اسرائیلی مدام به آن اشاره می‌کنند، به خنثی کردن جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران کمک می‌کند، اما اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را از موضوع فلسطین و تهدیدات منحصربه‌فرد آن مبرا نخواهد کرد.


به طور فرضی، چنین اتحادی متشکل از اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان، امارات، بحرین، عمان و قطر و شاید بعداً اردن خواهد بود.

این شامل اشتراک‌گذاری اطلاعات، قابلیت‌های ضدهوایی و ضد پهپادی، استقرار رادار پیشرفته و فن‌آوری جنگ سایبری تهاجمی ‌و دفاعی است.

ظاهراً سفر بایدن به عربستان برای واداشتن سعودی‌ها به افزایش تولید نفت و جبران بخشی از واردات نفت و گاز روسیه به کشورهای اروپای غربی است که به شدت به آن وابسته هستند.

سعودی‌ها نمی‌توانند بیش از 500 هزار تا 600 هزار بشکه در روز بیشتر تولید کنند و تاثیر آن بر قیمت گاز و تورم آمریکا قطعا در کوتاه‌مدت حداقل خواهد بود.

اما دولت به طور خصوصی استدلال می‌شود که این سفر می‌تواند روابط اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و عربستان را از گنجه ژئوپلیتیک خارج کند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) روابط دیپلماتیک با امارات برقرار کرده است و با بحرین و عمان و قطر گفت‌وگوی مثبتی دارد.

ریاض، که اسرائیل (رژیم صهیونیستی)با احتیاط در برخی مسائل امنیتی با آن همکاری می‌کند، نقشه ژئوپلیتیک مقابله با ایران را تکمیل خواهد کرد.

آمریکا به سه دلیل در چنین ائتلافی غیررسمی منافع دارد.

اولاً، به واشنگتن اجازه می‌دهد به جدایی تدریجی خود ادامه دهد. آمریکا از طریق ناوگان پنجم در خلیج‌فارس باقی خواهد ماند، همکاری دفاعی را در چنین اتحادی تقویت می‌کند و روابط نزدیک خود را با اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، امارات و در زمان مناسب عربستان حفظ خواهد کرد.

این همچنین ترس اتحادهای نوپا و تجدیدشده در هند و اقیانوس آرام را کاهش می‌دهد. مسلماً این امر باعث می‌شود که آمریکا خروج خود از افغانستان و عراق را توجیه کند.

ثانیاً، آمریکایی‌ها و تعداد فزاینده‌ای از اسرائیلی‌هایی که مایل به اعتراف به این موضوع هستند، معتقدند که تهدیدهای اصلی ایران، فعالیت‌های غیرهسته‌ای آن است.

ثالثاً، یک اتحاد تحت نظارت آمریکا کار بهتری را برای مهار نفوذ اقتصادی چین به منطقه انجام می‌دهد.

در نهایت، این اتحاد، ممکن است برای آمریکا قابل قبول نباشد، بنابراین اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  و کشورهای خلیجفارس ممکن است آن را از یک «ائتلاف» به «همکاری موقت» تنزل دهند.