loader image

جستجو

Prohibition of investment by American companies in China

بی‌بی‌سی:
منع سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین

مرکز مطالعات سورین

چکیده

 شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در گزارش خود از منع سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین خبر داد و نوشت: این ممنوعیت در حالی صادر می‌شود که گروه‌‌های تجاری برای کاهش وابستگی به چین خواستار حمایت بیشتر دولت شده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارش خود خبر داد: دولت جو بایدن اعلام کرد شرکت‌‌های فناوری آمریکایی که از بودجه فدرال ارتزاق می‌‌کنند به مدت 10 سال از ساخت تأسیسات «فناوری پیشرفته» در چین منع خواهند شد.

این دستورالعمل به عنوان بخشی از طرح 50 میلیارد دلاری با هدف ایجاد صنعت نیمه‌رسانا در داخل آمریکاست.

این ممنوعیت در حالی صادر می‌شود که گروه‌‌های تجاری برای کاهش وابستگی به چین خواستار حمایت بیشتر دولت شده‌اند. آن‌ها با کمبود جهانی ریزتراشه روبرو هستند که فرایند تولید را کُند کرده است.

«جینا ریموندو» -وزیر بازرگانی آمریکا- در توضیح قانون «تراشه» و «قانون علم» گفت: ما موانع محافظتی را به کار خواهیم بست تا اطمینان حاصل کنیم که افرادی که بودجه «تراشه» دریافت می‌کنند نتوانند امنیت ملی را به خطر بیندازند.

آن‌ها اجازه ندارند از این پول برای سرمایه‌گذاری در چین استفاده کنند، به مدت 10 سال آن‌ها نمی‌توانند فناوری‌های پیشرفته را در چین توسعه دهند.

وی افزود: شرکت‌هایی که پول دریافت می‌کنند تنها می‌توانند کارخانجات کنونی خود را در چین توسعه دهند و به بازار چین خدمت کنند.

آمریکا و چین در یک مناقشه درازمدت بر سر تجارت و فناوری گرفتار شده‌اند. در ماه آگوست، جو بایدن قانونی را امضا کرد و 280 میلیارد دلار به تولیدات حوزه فناوری پیشرفته و تحقیقات علمی اختصاص داد زیرا این نگرانی وجود داشت که آمریکا در حال از دست دادن برتری خود در حوزه فنانوری در برابر چین است.

این سرمایه‌گذاری‌ها شامل معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌هایی است که کارخانجات تولید تراشه‌های رایانه‌ای در آمریکا راه‌اندازی می‌کنند.

آمریکا در حال حاضر تقریباً 10 درصد از نیمه رسانا‌های بازار جهانی را تولید می‌کند؛ نیمه رساناها در همه محصولات، از خودرو گرفته تا تلفن همراه مؤلفه‌ای کلیدی هستند. این میزان در سال 1990 تقریباً 40 درصد بود.

سفارت چین در واشنگتن با لایحه نیمه رساناها مخالفت کرده و آن را یادآور «ذهنیت جنگ سرد» خوانده است.