loader image

جستجو

Beware of the emerging alliance between Russia and Iran

واشنگتن پست:
مواظب اتحاد نوظهور روسیه و ایران باشید

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن پست» در مطلب خودبا اشاره به اینکه مواظب اتحاد نوظهور روسیه و ایران باشید،‌ تاکید کرد: با توجه به اینکه چین و هند حاضر به فروش تسلیحات به روسیه نشده‌اند، ایران می‌تواند مسیر اصلی تسلیحات و پول برای این کشور باشد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ واشنگتن پست در مطلب خود به‌قلم «دیوید ایگناتوس» نوشت: به گفته مقامات اطلاعاتی غرب؛ مواظب اتحاد نوظهور تهران و مسکو باشید: روسیه شروع به استفاده از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین کرده و جمهوری اسلامی نیز پیشنهاد داده تا برای کمک به این کشور و دور زدن تحریم‌ها، شبکه‌های مالی خود را به اشتراک بگذارند.

این مقامات اطلاعاتی هشدار می‌دهند که بعد از 6 ماه درگیری بی‌رحمانه در اوکراین، کمک‌ جدید ایران به روسیه می‌تواند وضعیت بازی را تغییر دهد.

یکی از این مقامات توضیح داد: «این فقط یک اتحاد تاکتیکی است.» با توجه به اینکه چین و هند حاضر به فروش تسلیحات به روسیه نشده‌اند، ایران می‌تواند مسیر اصلی تسلیحات و پول برای این کشور باشد.

این مقام اطلاعاتی در مورد ایران گفت که با توجه به دور زدن تحریم‌ها، «آن‌ها تمامی ترفندها را می‌دانند.» ایران می‌تواند از شبکه زیرساختی موجود خود از شرکت‌های صوری گرفته تا سایر موسسات مالی در این کارزار ضد تحریمی استفاده کند.

تنش‌های آمریکا و ایران به شدت افزایش یافته، حتی در شرایطی که به نظر می‌رسد دو کشور به توافقی برای احیای برجام نزدیک شده‌اند.

نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران یک حمله پهپادی را در 15 آگوست به یک پایگاه آمریکا در التنف واقع در جنوب سوریه انجام دادند. هیچ آمریکایی کشته یا زخمی نشد.

بیش از یک ماه است که دولت بایدن در مورد خطر عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه هشدار داده است. ایران بی‌درنگ به وزیر خارجه اوکراین اطمینان داد که گزارش‌های آمریکا نادرست است.

اتحاد در حال رشد مسکو و تهران مانع جدیدی را در برابر احیای توافق هسته‌ای 2015 ایجاد می‌کند.

مقامات آمریکا هم‌چنان اعتقاد دارند محدودیت‌ها‌ی این توافق بر غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران می‌تواند امنیت کشورشان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را تقویت کند، اما جمهوری اسلامی خواستار امتیازاتی شده که خارج از این توافق هستند و دولت بایدن هم تاکنون از دادن این امتیازات خودداری نموده است.

«رافائل گروسی» -مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- روز قبل گفته بود که آژانس او تحقیقات را متوقف نخواهد کرد، مگر اینکه ایران همکاری کند.

گروسی گفت: «پاسخ‌های لازم، افراد و مکان‌ها را به ما بدهید تا بتوانیم شفاف‌سازی‌ها لازم را در مورد بسیاری از موارد مورد نیاز انجام دهیم.»

ظاهرا آمریکا در خصوص تحقیقات آژانس حاضر به تسلیم شدن نیست. «جان کربی» -هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید- روز چهارشنبه گفت: «ما چه به صورت علنی و چه خصوصی به ایران گفته‌ایم که باید به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد … قرار نیست که موضع ما در این مورد تغییر کند.»

به نظر می‌رسد که دو خواسته دیگر ایران نیز اجرا نمی‌شوند. تهران از واشنگتن خواسته بود تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کند، اما دولت بایدن قاطعانه با این موضوع مخالفت کرده است.

قرارداد پهپادها بین روسیه و ایران نشان می‌دهد که مشکلات مسکو برای تامین تسلیحات بعد از 6 ماه جنگ در اوکراین چقدر جدی است.

مقامات اطلاعاتی می‌گویند که مسکو در ابتدای امر تردید داشت به ایران رو بزند، زیرا به رهبران آن اعتماد ندارد و همواره با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور مخالفت کرده است.

روسیه می‌خواهد دیگران چنین تصور کنند که کشوری ابرقدرت است و نیازی به همسایه دردسرساز خود ندارد.

این مقام ارشد دولتی گفت: «این موضوع حاکی از استیصال زیاد طرف روس است که در این مورد وابسته به ایرانی‌ها شده‌اند.»

با توجه به اینکه جریان تسلیحات از آمریکا و متحدانش در ناتو به سمت اوکراین ادامه دارد، روسیه نمی‌تواند تا این حد مشکل‌پسند باشد.

روسیه می‌تواند با این کار نیاز کوتاه‌مدت خود را برطرف کند، اما در موقعیت منزوی‌تر و خطرناک‌تری قرار می‌گیرد.