loader image

جستجو

هاآرتص:
موافقت صهیونیسم مذهبی با جایگزینی رئیس کنست

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «هاآرتص» در یادداشت تازه خود به بررسی موافقت صهیونیسم مذهبی با جایگزینی رئیس کنست،‌ پرداخت و نوشت: رئیس صهیونیسم مذهبی حمایت خود از انتخاب رئیس جایگزین میکی لوی یش عتید را مشروط به پیشرفت کافی در مذاکرات دانست.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه هاآرتص در یادداشت تازه خود نوشت: صهیونیسم مذهبی و لیکود سه‌شنبه بر سر جایگزینی رئیس کنست به توافق رسیدند.

در مذاکرات برای ایجاد ائتلاف پیشرفت کردند و دو طرف گفتند که در آستانه امضای این مذاکرات هستند و گفت‌و‌گوها امروز ادامه خواهد داشت.

از زمانی که کنست در حدود دو هفته پیش سوگند یاد کرد، اسموتریچ از جایگزینی رئیس کنست جلوگیری کرده است که به ائتلاف نوظهور اجازه می‌دهد تا دستور کار جلسه عمومی را کنترل کند. درخواست برای انتقال ارائه شد.

رئیس صهیونیسم مذهبی حمایت خود از انتخاب رئیس جایگزین میکی لوی یش عتید را مشروط به پیشرفت کافی در مذاکرات دانست و دیروز شرکای آینده وی از این بابت انتقاد کردند.

دو هفته پیش در هاآرتص منتشر شد که لیکود از انتصاب موقت یاریو لوین به سمت رئیس کنست تا زمان سوگند دولت در تلاش برای جلوگیری از استماع قانونی درباره انتصاب رئیس شاس اجتناب کرد.

آریه درعی که به اتهام جرایم مالیاتی محکوم شده بود، در نهایت به سمت وزارت در دولت جدید رسید.

حزب لیکود امشب دوشنبه اعلام کرد که در مذاکرات بین «بنیامین نتانیاهو» -رئیس حزب- و «بزالل اسموتریچ» -رئیس رژیم صهیونیستی مذهبی- در مذاکرات برای تشکیل دولت، پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش این حزب، این دو امشب به همراه تیم‌های مذاکره‌‌کننده طرفین به مدت حدود سه ساعت با یکدیگر دیدار کردند و امروز نیز با هدف تشکیل دولت در اسرع وقت دیدار خواهند داشت.

در روزهای اخیر، لیکود و صهیونیسم مذهبی در مورد چگونگی تحقق خواسته اسموتریچ برای داشتن اختیارات بر اداره مدنی بحث کرده‌اند.

لیکود با درخواست او برای اختیارات موافقت کرد، اما با حذف دولت از وزارت دفاع مخالفت نمود.

فعلاً پیشنهاد لیکود مبنی بر انتصاب وزیر توسط رئیس صهیونیسم مذهبی در وزارت دفاع و دریافت بخشی از اختیارات دولت رد شده است.

منابع لیکود دیروز مدعی شدند که مصالحه‌ای بین طرفین حاصل شده است که بر اساس آن اداره مدنی در وزارت دفاع باقی می‌ماند و در مقابل صهیونیسم مذهبی پورتفولیوی شهرک‌سازی را دریافت می‌کند.

در حالی که به تدریج اختیاراتی به وزیر شهرک‌سازی منتقل می‌شود که در حال حاضر در دست دولت است و عمدتاً به نحوه زندگی در کرانه باختری مربوط می‌شود. منابع صهیونیسم مذهبی این موارد را رد می‌کنند.

نتانیاهو روز گذشته با رهبران دیگر احزاب که انتظار می‌رود به ائتلاف ملحق شوند، دیدار کرد.

همزمان مذاکرات ائتلافی با یهودیت تورات و شاس در آستانه پایان یافتن است و بیشتر جزئیات مربوط به یهودیت تورات مورد توافق واقع شده است و دیروز لیکود تخمین زد که قراردادهای ائتلافی با این دو حزب به زودی امضا خواهد شد.

دیروز توافقنامه ائتلافی بین لیکود و جناح نوعم امضا شد که مدافع محافظه‌کاری مذهبی، ضد لیبرالیسم و ​​مبارزه با جامعه دگرباشان جنسی است.

به گفته لیکود، در این توافقنامه آمده است که یک مرجع هویت ملی-یهودی در دفتر نخست وزیر، به ریاست آوی ماعوز رئیس نوعم که ‌به‌عنوان معاون وزیر منصوب خواهد شد، برقرار می‌شود.

گزارش شده است که ماعوز همچنین مسئول سازمان ناتیو است که مسئولیت بررسی صلاحیت برای مهاجرت کهنه‌سربازان اتحاد جماهیر شوروی سابق و سایر واحدهای دفتر نخست‌وزیری را بر عهده دارد.

جمعه گذشته، لیکود و عوتزما یهودیت توافقنامه‌ای را در مورد توزیع نقش‌ها در دولت بعدی امضا کردند تا برای تکمیل مذاکرات ائتلافی آماده شوند.

براساس این توافق، رئیس حزب ایتامار بن گویر، سبد امنیت داخلی با اختیاراتی گسترده‌تر از گذشته دریافت خواهد کرد.

«اسحاق واسرالوف» -وزیر توسعه نقب و الجلیل- خواهد بود و حزب آمیخای الیاهو را ‌به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی منصوب خواهد نمود.

این توافق به بن گویر و افرادش مسئولیت یک سری نهادهای اجرایی را می‌دهد که تاکنون در ردیفی از دفاتر دیگر پراکنده شده‌اند.

در این میان، در صورت عدم توافق میان جناح‌های راست، هنوز درخواستی برای جایگزینی رئیس کنست ارائه نشده است و به همین دلیل احتمالاً در هفته جاری نیز به دلیل برنامه‌ریزی صحن علنی کنست که شامل یادبود سالانه «دیوید بن گوریون» است که پس فردا برگزار می‌شود و بحث‌های عمومی را کوتاه می‌کند، وی جایگزین نخواهد شد.

طبق برآوردها حتی اگر رئیس کنست در هفته آینده سوگند یاد کند، یک هفته دیگر طول می‌کشد تا دولت سوگند یاد کند.