loader image

جستجو

Russia prefers Israeli support to Iran

موسسه خاورمیانه:‌ روسیه حمایت اسرائیل را به ایران ترجیح می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «خاورمیانه» در یادداشت خود به نقل از استدلال ناظران ایرانی بر تمایل مسکو برای قربانی کردن منافع ایران،‌ نوشت:  از منظر روسیه، اسرائیل قدرت کمتری نسبت به ایران در منطقه دارد و موظف است از نزدیک‌تری متحد آمریکا در غرب آسیا حمایت کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه خاورمیانه در یادداشت خود به‌قلم «فردین افتخاری» نوشت: در 28 دسامبر 2021، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) یک حمله هوایی دیگر را علیه دارایی‌های ایران در لاذقیه سوریه انجام داد.  در حالی که ایران به طور کلی می‌تواند روی حمایت مسکو در سوریه حساب کند، این کار را تلافی نکرد.

ناظران ایرانی استدلال می‌کنند که انفعال روسیه نشان‌دهنده تمایل مسکو برای قربانی کردن منافع ایران است.

به لطف حمایت هوایی روسیه، سوریه به عنوان پل زمینی ایران به دریای مدیترانه باقی ماند. روسیه نه تنها سوریه را به عنوان منطقه‌ای برای همکاری کامل و مستمر با ایران تعریف کرد، بلکه حزب‌الله را به عنوان یک نیروی پیشرو در سوریه به رسمیت شناخت.

یک نظام غربی در دمشق، پایگاه نظامی، نفوذ سیاسی و منافع اقتصادی ایران و روسیه در سوریه را تهدید می‌کرد.

ایران امیدوار است با تکیه بر عراق و سوریه، یک کریدور زمینی اقتصادی از تهران به بیروت، فارغ از اختلافات مذهبی درون منطقه‌ای، ایجاد کند تا نفوذ خود را به صورت مسالمت‌آمیز، همراه با تاکتیک‌های خشونت آمیزتر خود گسترش دهد.

ایران همچنین به دنبال نهایی کردن خطوط لوله نفت و گاز به مدیترانه است. کنترل تنگه باب المندب در خلیج عدن توسط جنبش حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران است، به تهران یک ابزار استراتژیک دیگر برای رسیدن به دریای مدیترانه می‌دهد.

این افزایش حضور اقتصادی و مدنی منطقه‌ای به شدت توانایی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را برای ضربه‌زدن به تأسیسات ایران کاهش می‌دهد، زیرا روسیه احتمال کمتری دارد که با حملات به دارایی‌های ایران در سوریه مقابله کند.

علاوه بر این، روسیه رویکرد انتقادی فزاینده‌ای در قبال حملات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به خاک سوریه اتخاذ می‌کند و به سوریه کمک می‌کند تا حملات موشکی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با فرکانس بیشتری رهگیری کند.

مسکو، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را نزدیک‌ترین متحد آمریکا در غرب‌آسیا می‌داند. از منظر روسیه، اسرائیل (رژیم صهیونیستی)قدرت کمتری نسبت به ایران در منطقه دارد و موظف است از منافع آمریکا حمایت کند.

روسیه می‌داند که جمهوری اسلامی ‌از انتقام‌جویی خودداری می‌کند، زیرا خسارات ناشی از حملات اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را تهدیدی حاشیه‌ای برای نفوذ خود در آنجا می‌بیند.

پژوهشگران وابسته به سپاه پاسداران بر این باورند که «طرح قدرت منطقه‌ای و سیاست‌های ضدغربی ایران» تمایل روسیه برای توسعه روابط نزدیک‌تر با تهران را برانگیخت.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) امیدوار به حمایت بیشتر آمریکا علیه ایران است که می‌تواند به منافع اقتصادی و امنیتی روسیه لطمه بزند.

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) به طور کلی با قاطعیت روسیه در برابر نظم غربی مخالف است.