loader image

جستجو

سیاست خارجی ایران

موسسه صلح آمریکا: سیاست خارجی ایران چگونه پیش خواهد رفت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «صلح آمریکا » در یادداشت تازه خود با اشاره به حضور وزیر امور خارجه ایران در اجلاس عمومی سازمان ملل و گفت‌وگو با خبرنگاران غربی، به‌موضوع سیاست خارجی ایران در دولت رییسی پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ موسسه صلح آمریکا در یادداشت تازه خود درباره سیاست خارجی ایران در دولت رییسی نوشت:در روز 24 سپتامبر، «حسین امیر عبداللهیان» -وزیر امور خارجه جدید ایران- در هفته اجلاس عمومی ‌سازمان ملل متحد با خبرنگاران غربی دیدار کرد.

وی در مصاحبه دیگری با ام‌اس‌ان‌بی‌سی اظهارنظرهای مفصل‌تری درباره سیاست خارجی تهران در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی ارائه کرد.او گفت: «ما معتقد به استقلال در سیاست خارجی و احترام به تمامیت ارضی هستیم. بدون شک، ما هرگز در امور داخلی یک کشور دیگر دخالت نمی‌کنیم و هرگز اجازه نمی‌دهیم تا ملت دیگری در کشور ما دخالت کند.

ما اولویت‌هایی داریم و در بین آنها این مهم است که سیاست خارجی را متعادل دنبال کنیم. ما برای تماس با همه کشورهای جهان، دستور کارهایی را تعیین کرده‌ایم. تنها کشوری که مشروعیت ندارد و هیچ رابطه‌ای با آن برقرار نخواهد شد، رژیم جعلی اسرائیل است.

ما این رژیم را مشروع نمی‌دانیم. در مورد اقدامات و سیاست‌های مخرب این رژیم در منطقه، ما مواضع دقیقی داریم.در مورد آمریکا موضع ما این است که که باید منتظر ماند و تماشا کرد.

ما براساس اقدامات بایدن و مقامات آمریکایی موضع‌گیری خواهیم کرد.آمریکایی‌ها از یک سو همچنان بر بازگشت به برجام اصرار دارند و از سویی دیگر از ایران می‌خواهند تا به میز مذاکرات بازگردد. اما در عین حال، دولت بایدن تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است. این پیام سازنده‌ای برای تهران نیست.

در یک اقدام مثبت دیگر در چند هفته گذشته، ما از سفر «گروسی» -رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- به ایران حمایت کردیم که منجر به توافق مثبت با سازمان انرژی اتمی ‌ایران شد. مقامات آمریکایی می‌گویند که اگر در گذشته ما مسئول بودیم، فرمان ترور سردار سلیمانی را صادر نمی‌کردیم. او نقش مهمی ‌در مبارزه با داعش داشت.

با وجود همه این پیام‌های رسانه‌ای از سوی آمریکا، بایدن پرونده ضخیم تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کند، حتی در حالی که به ظاهر مذاکرات را دنبال می‌کند و تحریم‌های جدیدی را اعمال می‌کند. از زمانی که بایدن قدرت را در دست گرفت، ما هیچ اقدامی ‌مبتنی بر واقعیت حس نکرده و دریافت نکرده‌ایم. در چند ماه گذشته، ما نتوانستیم از منابع خود در بانک‌های کره‌ای و ژاپنی برای وارد کردن واکسن‌ها و تجهیزات کووید-19 برای نجات جان مردم خود استفاده کنیم.

ما در حال بررسی مذاکرات پرونده وین هستیم. به زودی، مذاکرات دوباره آغاز خواهد شد، ما شاهد مذاکرات سازنده‌ای هستیم که به نتایج ملموسی منجر می‌شود.در ایران، ما به دنبال بهترین نوع روابط با کشورهای همسایه هستیم. بین تهران و ریاض گفتگوهای خوبی انجام شده است. ما پیشنهادات خوبی برای پایان جنگ در یمن ارائه دادیم. ما به دنبال پیشرفت و توسعه عراق، حفظ روابط سازنده با همه کشورها و همچنین نگاه ویژه به کشورهای آسیایی و همسایگان خود هستیم. ما سیاست متعادل و فعالی با همه کشورها داریم.

آمریکا باید یکبار برای همیشه سیاست‌های مخرب و اشتباه در قبال جمهوری اسلامی ‌را کنار گذاشته و در آن تجدیدنظر کند. ما در حال حاضر شاهد نوعی رفتار متناقض از سوی مقامات آمریکایی مسئول هستیم.

یک روز آنها از ما درخواست کردند که به سرعت به مذاکرات 1+4 بازگردیم و روزی دیگر، آنها می‌گویند که ما آماده انجام مذاکرات دوجانبه هستیم. آنها می‌گویند ما آماده بازگشت به انجام تعهدات خود هستیم. هیچ اقدامی ‌برای نشان‌دادن و اثبات وفاداری آنها به دولت جدید ایران و ملت ایران انجام نشده است.آنچه ما نسبت به مسئله ترور محسن فخری‌زاده می‌دانیم این است که صهیونیست‌ها حتی قادر نیستند تا در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین مسائل را برای خود تأمین کنند. رژیم صهیونیستی واقعاً برای ما ارزشی ندارد. عاملان اقدامات تروریستی علیه قهرمانان ما باید محاکمه شوند. ما همچنان به دنبال کانال‌های حقوقی بین‌المللی در مورد این پرونده هستیم تا به هدف خود برسیم.به نظر من، شخص یا افرادی که فرمان اولیه این اقدامات تروریستی را صادر کردند، تروریست‌های واقعی هستند. ما تنها راه حل مشکلات در یمن را، راه حل سیاسی می‌دانیم.