loader image

جستجو

Biden and NATO's weak position towards Putin; It emboldens China, North Korea, Iran and Saudi Arabia3

مارکت واچ:
موضع ضعیف بایدن و ناتو در قبال پوتین؛ چین، کره شمالی، ایران و عربستان را جسور می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «مارکت واچ» نوشت: موضع ناتو در قبال پوتین، مستبدان رهبری ایران، عربستان، چین و کره شمالی را جسورتر می‌کند و اتفاقی که در اوکراین روی می‌دهد می‌تواند بعداً در تایوان اتفاق بیفتد و وقت آن است که ناتو روی یک موضع تهاجمی قرار گیرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه مارکت واچ در مقاله تازه خود به‌قلم «پیتر موریچی» نوشت: ارتش اوکراین عملیات متقابل خود را برای بازپس‌گیری مناطقی در شرق و جنوب و جدا کردن کریمه از اشغال روسیه آغاز کرده است.

این کار به دلیل استراتژی دفاعی گسترده‌تر اروپایی ناتو سخت‌تر شده است و پیامدهایی برای تلاش‌های چین برای اعمال قدرت نرم و جایگزینی دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی دارد.

از نظر تاریخی، استراتژی ناتو بازدارندگی با مجازات یا تلافی بوده است. مرز با روسیه و بلاروس از شمال شرقی نروژ تا لهستان به‌شدت مسلح نیست.

اگر روسیه به خاک ناتو حمله کند و آن را اشغال کند، ائتلاف فقط برای انجام یک ضد حمله آماده است.

این با قانون تأسیس ناتو و روسیه در سال 1997 مطابقت داشت که در آن روسیه و غرب متعهد شدند که صلحی پایدار بر اساس اعتماد و همکاری متقابل ایجاد کنند.

این افسانه با تصرف کریمه توسط روسیه در سال 2014 شکسته شد.

ولادیمیر پوتین می‌تواند بدون ترس از حمله ناتو در امتداد مرز، منابع نظامی خود را بر اوکراین متمرکز کند و مطمئن باشد که نیروی هوایی برتر ناتو به خطوط تدارکاتی، نیروی هوایی و تجهیزات روسیه در زمین حمله نخواهد کرد.

در نتیجه، بایدن تمایلی به مسلح کردن کی‌یف به جنگنده‌های اف-16، موشک‌های دوربرد و اطلاعات برای حمله به مراکز لجستیک، کارخانه‌ها، زیرساخت‌ها و رهبران نظامی در عمق روسیه نداشت. بایدن همچنین به اوکراین سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش، پهپادهای جنرال اتمیکس ام‌کیو-۱ سی گری ایگل و بمب‌های زمینی پرتاب‌شده با قطر کوچک ارائه نکرده است.

پوتین تاکنون توانسته قوانینی را وضع کند تا بهترین شانس را برای برنده شدن در اوکراین و دست آزاد برای ارتکاب جنایات بدون ترس کمی از انتقام به او بدهد.

در واقع، روسیه به‌طور بالقوه می‌تواند بخشی از اوکراین و به رسمیت شناختن الحاق کریمه را بدون از دست دادن یک وجب از خاک روسیه به دست آورد.

هنگامی که یک دموکراسی کوچک توسط یک دولت خودکامه بزرگ با اشتهای امپراتوری برای چیزهای بیشتر مورد تهاجم قرار می‌گیرد، تحریم‌ها جایگزین ضعیفی برای قدرت جنبشی هستند.

در پاسخ، ارتش اوکراین که فاقد نیروی هوایی رقابتی است، باید «رویکرد تسلیحات ترکیبی» پرخطری را اتخاذ کند که پیاده‌نظام، زره‌پوش، مهندسان رزمی و پدافند هوایی را با دقت طراحی کند.

به رهبری هند و آفریقای جنوبی، کشورهای در حال توسعه خارج از اتحاد غربی و محور مستبدان، می‌توانند ادعای بی‌طرفی یا بی‌علاقگی نسبت به مناقشه اوکراین کنند.

در حالی که تجارت آن‌ها نفت روسیه را می‌خرند و کالاها و موادی را به روسیه می‌فرستند که ممکن است برای ساخت سلاح استفاده شود. در غیر این صورت مشمول تحریم‌های غرب می‌شود.

علاوه بر این، چین از نظر حجم تجارت و کمک از طریق طرح کمربند و جاده برای بسیاری از اقتصادهای نوظهور، شریک اقتصادی مهم‌تری است.

در رقابت برای حمایت از کشورهای مهم در حال توسعه، آمریکا و اروپای غربی را می‌توان به‌عنوان دوستانی نیمه متعهد در نظر گرفت و چین می‌تواند آمریکا را به‌عنوان یک هژمون رو به زوال معرفی کند که می‌تواند دوام بیاورد.

و با نشان دادن ضعف و ترسویی آمریکا در دفاع و امنیت، تلاش‌های چین برای به دست آوردن نفوذ دیپلماتیک در میان کشورهای در حال توسعه و به چالش کشیدن سیستم تجاری مبتنی بر دلار آمریکا در جهان نمی‌تواند کمکی به جلب توجه کند.

به‌عنوان مثال، برزیل معاملات با چین را به یوان رنمینبی تسویه خواهد کرد. کشورهای بریک در حال بررسی جایگزینی برای دلار هستند و این باشگاه متقاضیان زیادی برای عضویت دارد.

آمریکا چه چیزی می‌تواند ارائه دهد؟ چارچوب اقتصادی هند و اقیانوسیه الگوی رویکرد بایدن به همکاری تجاری و اقتصادی با اقتصادهای نوظهور است، اما چیزی جز حمایت گرایی و سوداگرایی بدخواهانه نیست.

آمریکایی‌ها به‌دنبال اصلاحات در بازار کار، حفاظت از مالکیت معنوی و استانداردهای مناسب برای صادرات آمریکا هستند، اما کاهش تعرفه‌هایی را که اقتصادهای صنعتی در حال توسعه بیشتر به آن نیاز دارند، ارائه نمی‌دهند.

موضع ناتو در قبال پوتین، مستبدان رهبری ایران، عربستان، چین و کره شمالی را جسورتر می‌کند. اتفاقی که در اوکراین روی می‌دهد می‌تواند بعداً در تایوان اتفاق بیفتد و وقت آن است که ناتو روی یک موضع تهاجمی قرار گیرد.

ناتو می‌تواند با استقرار تیپ‌های کامل در امتداد مرز خود با روسیه و بلاروس که قادر به تهاجمات تهاجمی هستند، شروع کند.

همچنین باید یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین ایجاد کند و موشک‌ها و هواپیماهای مورد نیاز کی‌یف برای وارد کردن جنگ به روسیه را تأمین کند.

اگر پوتین جرأت کند ارتش غربی را با سلاح‌های هسته‌ای به چالش بکشد، اتحاد ناتو می‌تواند مؤثر باشد. ارتش آمریکا قادر است نیروی دریایی روسیه را در دریای سیاه و مدیترانه غرق کند و هواپیماها را در سوریه و لیبی منهدم کند.

پس از جنایات پوتین در اوکراین، غرب باید چیزی بیش از یک اوکراین بادوام و قابل دفاع از نظر اقتصادی بخواهد که نظام پوتین را برجای بگذارد.

مردم روسیه دلسرد شده‌اند. ضربه زدن به اوکراین می‌تواند پایان پوتین باشد، اشتهای «شی جین پینگ» -رئیس‌جمهور چین- برای تایوان را مهار کند و از بی‌طرفی هند و سایر کشورهای در حال توسعه جلوگیری کند.