loader image

جستجو

جروزالم پست:
موفقیت توافقنامه آبراهام در مجمع نقب بحرین ادامه دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «جروزالم پست» در یادداشت اخیر خود نوشت: امید است که دو سال پس از امضای توافقنامه آبراهام، کشورهای دیگر منطقه به اتحادی که بین اسرائیل، امارات، بحرین، مراکش و بعداً سودان تشکیل شده است، بپیوندند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه جروزالم پست در یادداشت اخیرخود نوشت: چند روز پیش، مقامات ارشد کشورهایی که در اجلاس تاریخی نقب در ماه مارس حضور داشتند، دو هفته قبل از سفر برنامه‌ریزی‌شده جو بایدن به منطقه، یک مجمع پیگیری در بحرین برگزار کردند.

همانطور که «عود جوزف» -معاون وزارت خارجه در امور غرب آسیا- و کسی که حفظ صلح در منطقه را بر عهده دارد، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت، این اتفاق تصادفی نیست.

او گفت که نشست نقب در منامه «به‌عنوان نقطه عطفی در آستانه سفر مورد انتظار رئیس‌جمهور آمریکا به غرب آسیاست.»

به‌رغم آشفتگی سیاسی کنونی در اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، همه کشورهای درگیر قصد دارند جبهه متحدی را برای ترویج همکاری‌های منطقه‌ای و مقابله با ایران هسته‌ای به بایدن ارائه دهند. امید است که دو سال پس از امضای توافقنامه آبراهام در 13 آگوست 2020، کشورهای دیگر منطقه به اتحادی که بین اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، امارات، بحرین، مراکش و بعداً سودان تشکیل شده است، بپیوندند.

پس از تحولات غیرمنتظره، «یائیر لاپید» -وزیر امور خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) که قرار است تا زمان برگزاری انتخابات نخست‌وزیر موقت شود، آماده می‌شود تا در 13 جولای در فرودگاه بن گوریون از رئیس‌جمهور آمریکا استقبال کند.

این لاپید بود که 27 مارس در سد بوکر با همتایان خود از آمریکا، امارات ، بحرین، مراکش و مصر، نشست بی‌سابقه‌ای را برگزار کرد که در آن، این کشور‌ها توافق کردند روی طیف وسیعی از منافع مشترک همکاری کنند.

این نشست در منامه پس از آن صورت می‌گیرد که «جوزپ بورل»- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- اعلام کرد مذاکرات غیرمستقیم برای احیای توافق 2015 با هدف مهار برنامه هسته‌ای ایران در وین از سر گرفته می‌شود، چشم‌اندازی که عمیقاً اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و سایر کشورهای منطقه از جمله عربستان را نگران می‌کند.

وال استریت ژورنال روز یکشنبه گزارش داد که مقامات ارشد نظامی آمریکا، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، عربستان، قطر، مصر و اردن در ماه مارس به طور محرمانه در شرم‌الشیخ دیدار کرده‌اند تا «در مورد چگونگی هماهنگی در برابر قابلیت‌های موشکی و پهپادهای رو به رشد ایران گفت‌و‌گو کنند.»

این اولین بار است که چنین طیفی از افسران اسرائیلی و عرب تحت نظارت ارتش آمریکا برای بحث در مورد چگونگی دفاع در برابر تهدید مشترک ملاقات می‌کنند.