loader image

جستجو

China's sensitive position in West Asia

دیلی صباح:
موقعیت حساس چین در غرب‌آسیا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه«دیلی صباح» در یادداشت خود با اشار به موقعثیت حساس چین در غرب آسیا، تاکید کرد: همکاری‌های تجاری چین از طریق استراتژی ایجاد صلح خود به بزرگ‌ترین شریک تجاری برای چندین کشور غرب‌آسیا تبدیل شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه دیلی صباح در یادداشت خود به‌قلم «فان هونگدا» نوشت: به دلیل حمایت قوی چین از فلسطینی‌ها در مناقشه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و فلسطین در سال‌های اخیر، نگرش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نسبت به این کشور به‌طور فزاینده‌ای خصمانه شده است.

چین در برخورد با کشورهای عربی بارها مدعی شده است که حاکمیت جزایر سه گانه خلیج‌فارس که ایران آن‌ها را سرزمین تجزیه‌ناپذیر خود می‌داند بلاتکلیف است.

این موضوع باعث شده است که ایران به‌شدت از چین ناراضی باشد.

علاوه بر این، چین تنها یکی از گزینه‌های بسیاری از کشورهای عربی است.

دیپلماسی غرب‌آسیا‌ی چین همگی آسان و بدون دردسر نیستند و چالش‌های بیشتری وجود خواهد داشت.

در طول توسعه سریع اقتصادی، چین بر همکاری اقتصادی و تجاری با کشورهای غرب‌آسیا متمرکز شد و دیپلماسی نسبتاً متعادلی را دنبال کرد و از دخالت مستقیم در برخی از اختلافات منطقه اجتناب کرد.

برای کشورهای غرب‌آسیا که مدت‌ها از مداخلات خارجی، درگیری‌ها، هرج‌ومرج، جنگ و توسعه کند رنج می‌برند.

حمایت چین از خودمختاری استراتژیک بازیگران منطقه‌ای و حاکمیت، عزت و تمدن کشورها، این کشور را به شریکی ایده‌آل برای اقتصاد تبدیل کرده است.

همکاری‌های تجاری چین از طریق استراتژی ایجاد صلح خود به بزرگ‌ترین شریک تجاری برای چندین کشور غرب‌آسیا تبدیل شده است.

داده‌های رسمی چین نشان می‌دهد که حجم تجارت بین چین و آمریکا در سال 2023 به 664.451 میلیارد دلار رسیده است.

آمار رسمی آمریکا می‌گوید که صادرات آمریکا به چین با 147.81 میلیارد دلار در سال 2023 به سومین بالاترین در تاریخ رسیده است

. با این حال، همان‌طور که همه می‌دانیم، اخیرا، روابط چین و آمریکا به بدترین سطح از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بدتر شده است.

در این زمینه، چین توجه خود را به امور سیاسی و امنیتی در غرب‌آسیا افزایش داده است.

اگرچه پکن از زمان عادی سازی روابط با اسرائیل در روز 24 ژانویه 1992، رکود روند صلح، بروز مکرر درگیری بین دو طرف و تغییر در دیپلماسی خود چین، تلاش کرده است تا نقش متعادلی در مناقشه اسرائیل و فلسطین حفظ کند و روابط با قدرت‌های بزرگ جهانی منجر به تغییر دیدگاه چین در مورد مناقشه شده است.

اخیراً، چین از یک راه‌حل عادلانه برای مسئله فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد حمایت کرده است. به‌عنوان اشغال‌گر فلسطین، نارضایتی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از چین به تدریج تشدید شده است.

در این میان، موضع چین در قبال مسئله فلسطین مورد توجه و حتی تمجید کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

علاوه بر این، چین به‌طور فعال توافق برای عادی سازی روابط بین عربستان و ایران را تسهیل کرد که جای تعجب نیست که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را ناراضی کرد.

به‌رغم اینکه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و اکثر کشورهای عربی طرفدار تعمیق روابط چین و ایران نیستند، با این وجود چین قرارداد همکاری جامع 25 ساله با ایران امضا کرد.

با قضاوت از رویه‌های دیپلماتیک در سال‌های اخیر، کشورهای عربی به وضوح در کانون توجه دیپلماسی غرب‌آسیا چین قرار دارند.

به هر حال تعداد کشورهای عربی بسیار بیشتر از کشورهای غیرعرب است. علاوه بر این، در مقایسه با یهودیان، فارس‌ها و ترک‌ها، اعراب در تعاملات خود با چین، شور و ابتکار بیشتری نشان داده‌اند که برای پیشبرد دیپلماسی عربی چین بسیار مهم است.

علاوه بر این، گروه کشورهای عربی منبع مهم‌تری از حمایت سیاسی بین‌المللی و همکاری اقتصادی برای چین است.