loader image

جستجو

زمان_تصمیم‌گیری_در_مورد_ایران_فرارسیده_است

مومنت: تلاش رژیم صهیونیستی برای فشار لحظه آخری علیه ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

مجله «مومنت» در یادداشت تازه خود نوشت: اسرائیلی‌ها به واشنگتن می‌روند و از دولت بایدن خواهند خواست از یک حمله نظامی نمادین به‌ دارایی‌های ایران به‌عنوان ارسال پیام روشن به آن استفاده کند که احتمالا این درخواست رد خواهد شد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ مجله مومنت در یادداشت تازه خود به‌قلم «ناتان گوتمن» نوشت: اسرائیل (رژیم صهیونیستی) این هفته مقامات ارشد نظامی ‌خود را برای فشار لحظه آخری علیه ایران به واشنگتن اعزام می‌کند. «دیوید بارنیا» -رئیس موساد- و «بنی گانتز» -وزیر دفاع اسرائیل (رژیم صهیونیستی)- در تلاش برای متقاعد کردن دولت بایدن مبنی بر اینکه مسیر دیپلماتیک به بن‌بست رسیده است، جلساتی در سطح بالا برگزار خواهند کرد.

گفتگوها در مورد پیوستن مجدد به برجام به جایی نمی‌رسد و در این بین، ایران عملیات غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده و دسترسی بازرسان بین‌المللی به سایت‌های هسته‌ای خود را محدود کرده است. بنابراین، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) معتقد است که اکنون زمان حرکت به سمت نقشه دوم است.

آمریکا معتقد است که هنوز شانس کمی ‌برای حفظ این توافق وجود دارد. بنابراین، نیاز به ادامه گفتگو وجود دارد. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) اعتقاد دارد که مذاکرات بیهوده است.

اگر ایران به همان قالب توافق سال 2015 بازگردد، بایدن و مذاکره‌کنندگانش کاملاً خوشحال خواهند شد. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) هنوز بر این باور است که این یک توافق بد بود و مایل است شاهد بهبود توافق یا عدم توافق باشد.

آمریکا فضا را برای مذاکره مساعد می‌بیند، اما اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، از سوی دیگر، احساس می‌کند که زمان به پایان رسیده است و شرکت در مذاکرات بیشتر اجازه خواهد داد تا ایران از این آرامش برای پیشبرد بیشتر برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.

گانتز و بارنیا با درخواستی جسورانه از همتایان آمریکایی خود به واشنگتن می‌آیند. به گفته منابع اسرائیلی (رژیم صهیونیستی)، آن‌ها مایلند که آمریکا از نیروی نظامی ‌خود برای جدی شدن اوضاع علیه ایران استفاده کند. این امر نباید یک حمله تمام عیار به تاسیسات هسته‌ای باشد. یک حمله نمادین به یک نیروی ایرانی یا دارایی‌های ایران در منطقه می‌تواند پیام درستی به این کشور ارسال کند. دولت بایدن احتمالا این درخواست را رد خواهد کرد. استفاده از نیروی نظامی ‌به عنوان آخرین راه چاره تلقی می‌شود.

آمریکا برای گزارش‌های اطلاعاتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در مورد ایران ارزش قائل است و آن‌ها را قابل اعتماد و مفید می‌داند. آمریکا کاملاً با ارزیابی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) مبنی بر اینکه ایران به سرعت در حال افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی خود است و هفته‌ها یا ماه‌ها تا دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای تبدیل شدن به یک «کشور هسته‌ای» ‌فاصله دارد، موافق است.