loader image

جستجو

The battlefield of the superpowers may be under the sea of Africa

فارن پالیسی:
میدان جنگ ابرقدرت‌ها ممکن است در زیر دریایی آفریقا باشد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «فارن پالیسی» نوشت: توانمندی‌های نظامی و دریایی روسیه ظرفیت عظیمی برای شرکت در نبرد و جاسوسی در کف اقیانوس دارند، آن‌ها همچنان تهدیدی فراگیر برای کابل‌های زیردریایی آفریقا هستند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه فارن پالیسی در مطلب تازه خود به‌قلم «جوزف کلر» نوشت: کابل‌های فیبر نوری زیردریایی که اقیانوس‌ها را طی می‌کنند و قاره آفریقا را به هم متصل می‌کنند، به سرعت به‌عنوان یک کانون ژئوپلیتیکی برای غرب ظاهر شده‌اند.

اخیراً، سیاست خارجی آمریکا تحت تأثیر مانورهای استراتژیک در پاسخ به بالون نظارتی چین قرار گرفته است و قصد دارد یک ممنوعیت ملی بر محبوب‌ترین برنامه جهان، TikTok، که با پکن ارتباط دارد، اجرا کند.

در همین حال، با اجرای طرح‌های گسترده برای گسترش شبکه‌های کابلی توسط ائتلاف‌هایی از سرمایه‌گذاران و شرکای بین‌المللی، غرب نمی‌تواند از دیگر خطرات احتمالی امنیت ملی غافل شود.

زیرا کابل‌های زیردریایی و سایر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آفریقا اکنون ‌‌به‌عنوان فشار مدرن عمل می‌کنند و به ‌نظام‌های اقتدارگرا برای جانشینی نفوذ غرب و تضمین مزیت‌های رقابتی فرصت می‌دهد.

این قاره سریع‌ترین رشد پهنای باند بین‌المللی را در این سیاره تجربه می‌کند و ساخت سریع کابل‌های زیردریایی آفریقا اهرم قابل‌توجهی به چین می‌دهد و در عین حال آسیب‌پذیری امنیتی را به دلیل خطر دخالت روسیه ایجاد می‌کند.

غرب اگر پیامدهای گسترش کابل‌های زیردریایی آفریقا را برای استراتژی‌های ژئوپلیتیک مدرن بین قدرت‌های جهانی نادیده بگیرد، اشتباه می‌کند.

اتکای جهانی به سیستم‌های کابلی زیردریایی با افزایش تقاضا و رشد رایانش ابری همراه است، قدرت هژمونیک پکن در قاره را گسترش می‌دهد (به لطف تامین مالی بدهی چین و ساخت‌وساز زیرساخت‌ها) و راه مسکو را برای جاسوسی، شنود یا حملات سایبری آسان می‌کند.

بیش از 552 کابل زیردریایی فعال یا برنامه‌ریزی‌‌شده وجود دارد که بیش از 95 درصد از ترافیک جهانی مخابرات را در سراسر آفریقا، اروپا و قاره آمریکا منتقل می‌کند.

آن‌ها ‌‌به‌عنوان زیرساخت حیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات عمل می‌کنند که عمدتاً دور از دید قرار گرفته‌اند و مانند پیله‌ای قاره آفریقا را احاطه کرده‌اند.

این انقلاب تکنولوژیک با روابط عمیق آفریقا با چین همراه شده است که از دهه 1990 به جایگاه مهمی در بخش جهانی کابل فیبر نوری فراتر از اقیانوس آرام شناخته شده است.

سرمایه‌گذاری در آفریقا به ستون مهمی از دستور کار سیاست خارجی پکن تبدیل شده است.

رهبران چینی می‌دانند که این فناوری‌ها برای ارائه محصولات فناوری و نفوذ ‌آن‌ها در سراسر جهان مفید است.

به‌عنوان ماهرترین اپراتور بستر دریا در جهان، توانمندی‌های نظامی و دریایی روسیه ظرفیت عظیمی برای شرکت در نبرد و جاسوسی در کف اقیانوس دارند، آن‌ها همچنان تهدیدی فراگیر برای کابل‌های زیردریایی آفریقا هستند.

حمله روسیه به اوکراین نگرانی‌های امنیتی را در میان رهبران ناتو تشدید کرد. ‌آن‌ها می‌توانند اداره اصلی تحقیقات در اعماق دریا را مستقر کنند که سال‌هاست در حال جمع آوری تخصص و تولید فناوری‌های بهینه‌شده برای جنگ در بستر دریا است. روسیه در طول جنگ با اوکراین، کابل‌های زیردریایی بریتانیا را زیر نظر گرفته است، که یک نمایش بزرگ از جنگ سایبری است.