loader image

جستجو

A protest for democracy is held to mark the first anniversary of the January 6, 2021 attack on the U.S. Capitol by supporters of former President Donald Trump in San Diego, California, U.S., January 6, 2022. REUTERS/Mike Blake

پی بی اس:
ناامیدی آمریکایی‌ها از وضعیت دموکراسی در کشورشان

مرکز مطالعات سورین

چکیده

شبکه خبری «پی بی اس» در گزارش خود با اشاره به نظرسنجی جدید از ناامیدی آمریکایی‌ها از وضعیت دموکراسی در کشورشان خبر داد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، شبکه خبری پی بی اس در گزارش خود اعلام کرد: نظرسنجی جدید نشان داد که اکثر افراد بزرگسال در آمریکا بر این باورند که قوانین و سیاست‌های این کشور عملکرد ضعیفی در تامین منافع عامه شهروندان در مسائلی مختلفی، از اقتصاد گرفته تا هزینه‌های دولت در سیاست‌های مهاجرتی و کنترل سلاح دارد.

نتایج حاکی از این است که 53 درصد آمریکایی‌ها معتقدند کنگره عملکرد بدی در حفظ ارزش‌های دموکراتیک دارد و فقط 16 درصد عملکرد کنگره را مثبت ارزیابی می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی که به طور مشترک از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات عمومی نورک انجام شده است، فقط حدود یک نفر از هر 10 آمریکایی، رتبه بالایی برای نحوه عملکرد دموکراسی در این کشور یا تامین منافع بیشتر شهروندان قائل است.

این یافته‌ها، بیزاری گسترده از سیاست در کشوری دو‌قطبی را نشان می‌دهد که به سختی از شرایط همه‌گیری و تورم و ترس از رکود اقتصادی خارج می‌شود.

در کل، حدود نیمی از آمریکایی‌ها ( 49 درصد) گفتند که دموکراسی در کشورشان عملکرد خوبی ندارد، فقط 10 درصد مخالف این نظر را داشتند و بر این باور بودند که دموکراسی در آمریکا «بسیار» یا «به شدت» خوب کار می‌کند و 40  درصد بر این نظر بودند که «تا حدی» دموکراسی در کشورشان خوب است.

تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی عملکرد دو حزب اصلی آمریکا را در حوزه دموکراسی بد ارزیابی کردند به طوری که 47 درصد گفتند دموکرات‌ها عملکرد خوبی در حفظ ارزش‌های دموکراسی ندارند و حتی درصدی بیشتر، یعنی 56 درصد آمریکایی ها همین نظر را درباره جمهوری‌خواهان داشتند.

دوقطبی شدن جامعه آمریکا باعث شده در برخی از ایالت‌ها تنها یک حزب سلطه داشته باشد و این امر احساس بیگانگی بیشتری را در شهروندان ایجاد کرده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها (71 درصد) فکر می‌کنند آن چه که بیشتر آمریکایی‌ها می‌خواهند در تصویب قوانین و ترسیم سیاست‌ها، اهمیت بسیار بالایی دارد اما فقط 48 درصد معتقدند که در عمل، این اتفاق رخ می‌دهد.

این حس بدبینی آمریکایی‌ها نسبت به عملکرد دموکراسی در کشورشان حتی در برخی از مسائل خاص منفی‌تر است:

حدود دو سوم از بزرگسالان آمریکایی می‌گویند سیاست‌های مهاجرتی، بودجه دولت، سیاست‌های مربوط به حمل اسلحه و سقط جنین بازتاب دیدگاه‌های مردم نیست و تقریبا همین تعداد چنین نظری را درباره وضعیت اقتصاد دارند.

بیش از نیمی از آمریکایی‌ها نیز می‌گویند سیاست‌های کشور بازتاب نگرش مردم آمریکا در حوزه‌های بهداشتی و محیط‌زیستی نیست.