loader image

جستجو

62230514NATO must close its doors to Sweden and Finland

اندیشکده کویینسی:
ناتو باید درها را به روی سوئد و فنلاند ببندد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

اندیشکده «کویینسی» در یادداشت خود نوشت: کشور فنلاند و سوئد ارتش‌های توانمندی دارند که می‌توانند به عنوان سامانه مستقل دفاع اروپایی عمل کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  اندیشکده کویینسی به‌قلم «داگ بندو» نوشت. دو ماه از جنگی گذشته که قرار بود ظرف چند روز یا حداکثر چند هفته ادامه یابد و تصویری که از مسکو دیده شد، فقط سایه‌ای از ظرفیت‌های نظامی اتحاد جماهیر شوروی است.

آمریکا باید مانع ورود اعضای جدید به اتحاد ترانس‌آتلانتیک شود و به جای این، کاری بکند که دفاع از اروپا به عهده خود اروپا باشد.

9 دلیل در اینجا ذکر می‌شود که چرا باید درها را به روی فنلاند و سوئد بست.

1) نه فنلاند و نه سوئد در معرض تهدید نیستند. هر دو کشور به خوبی مسلح هستند، روابط خوبی با غرب دارند و هیچکدام هم مناقشه‌ عمده‌ای با مسکو ندارند.

2) کسانی که افسانه «درهای باز» ناتو را تبلیغ می‌کنند، به دنبال این هستند که پیوستن به این اتحاد را بدون در نظر گرفتن منافع امنیتی آمریکا گسترش دهند. هیچ کشوری حقی برای پیوستن به این ائتلاف ندارد.

3) تعهداتی که فنلاند و سوئد برای ناتو ایجاد می‌کنند، بیشتر از درایی‌هایی است که به آن می‌دهند. هیچ کدام از این دو کشور تغییر قابل‌توجهی در توازن نیروها در برابر روسیه ایجاد نمی‌کنند.

فنلاند و سوئد به لحاظ جغرافیایی سپر نروژ در برابر روسیه هستند، اما حمله‌ای در کار نیست. با این حال، عضویت فنلاند در ناتو باعث گسترش مرز ناتو با روسیه به بیش از 830 مایل می‌شود که مستلزم ائتلافی بزرگ‌تر و عملا، تعهد بیشتری برای آمریکاست.

4) تعهد، تعهد می‌آورد. کشورهای بالتیک و لهستان خواستار پایگاه‌های دائمی آمریکا هستند. احتمالا عضویت کشورهایی که مرز بیشتری با روسیه دارند، باعث افزایش درخواست‌ها برای به کارگیری سربازان آمریکایی می‌شود که ضرورتی ندارد.

5) عضویت این دو کشور در ناتو هیچ تهدیدی را از سوی روسیه متوجه اعضای حاضر در ناتو نمی‌کند اما مسکو عضویت این دو کشور در ناتو را تهدیدی علیه خود می‌داند.

در واقع، فنلاند مسیر دیگری را به سنت پترزبورگ ایجاد می‌کند که از مرز فنلاند کمتر از 100 مایل فاصله دارد. «دیمتری مدودف» متحد پوتین است و از مدت‌ها قبل هشدار داده: «اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، طول مرزهای این ائتلاف با فدراسیون روسیه بیشتر از دو برابر می‌شود و طبیعتا، این مرزها باید تقویت شوند.»

6) هرچند که گسترش ناتو به عنوان پاسخی مناسب در برابر تهاجم مسکو به اوکراین دیده می‌شود، اما این کار باعث تقویت هراس‌های امنیتی خواهد شد که به سیاست تجاوزکارانه روسیه در قبال گرجستان و اوکراین جان داد. اگر مسکو کار مشابهی در آمریکای لاتین انجام می‌داد، آیا آمریکا تهدید به جنگ نمی‌شد؟ عضویت فنلاند و سوئد باعث عمیق‌تر شدن اختلافات در اروپا می‌شود که تا اینجای کار هم باعث خصومت‌هایی شده است.

7) آمریکا هیچ منفعت امنیتی قابل‌توجهی نسبت به این کشورها ندارد و بنابراین، دلیلی ندارد که به خاطر آن‌ها وارد جنگ شود. این ائتلاف در سال‌های اخیر کشورهایی مستاصل، بی‌اهمیت، کوچک و بی‌دفاع شامل کرواسی، آلبانی، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی، اسلوونی و کشورهای بالتیک را شامل شده که هیچ کدام برای امنیت آمریکا اهمیتی ندارند.

8) هر دو کشور فنلاند و سوئد ارتش‌های توانمندی دارند که می‌توانند به عنوان سامانه مستقل دفاع اروپایی عمل کنند. با این حال، گسترش بیشتر اعانه دفاعی آمریکا به اروپا باعث می‌شود تا اروپا دیگر رغبتی به اقدامات دفاعی از خود و دیگران نداشته باشد.

9) آمریکا دیگر نمی‌تواند به دسته‌ای از کشورهای ولخرج و بی‌تفاوت متعهد باشد. عمو سام باید هزینه دفاعی خودش را کمتر کند.

کسری بودجه سالانه فدرال در سال‌های 2020 و 2021، تقریبا 3 تریلیون دلار بود. بدهی‌ها امسال به حدود 1.3 تریلیون دلار خواهد رسید، آن هم با این فرض که دولت بایدن در این سال انتخاباتی بدهی بیشتری به بار نیاورد. دفتر بودجه کنگره پیش‌بینی می‌کند که حتی با پایان گرفتن همه‌گیری کووید، باز بدهی‌ها طی یک دهه آینده به بیش از 12 تریلیون دلار خواهد رسید که با افزایش سن جمعیت آمریکا، میزان بدهی‌ها نیز بیشتر خواهد شد. بدهی عمودی فدرال در حال حاضر بیش از 100 درصد است و به رکورد 106 درصد سال 1946 نزدیک شده است. دفتر بودجه کنگره هشدار داد که ممکن است بدهی عمومی تا سال 2050 به میزان 200 درصد برسد. از این رو، کاهش هزینه‌ها ضرورت خواهد داشت.