loader image

جستجو

NATO prepares fighter jets

نیوزویک:
ناتو جت‌های جنگنده را آماده می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در مطلب تازه خود با اشاره به شناسایی جت‌های روسی در حریم هوایی بین اللملی در نزدیکی کشورهای بالتیک،‌ نوشت: ناتو جت‌های جنگنده را آماده می‌کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوزیوک در مطلب تازه خود به‌قلم «فیلین نیکولز» نوشت: نیروی هوایی لتونی روز شنبه ‌تایید کرد که جت‌های جنگنده ناتو برای رهگیری پنج هواپیمای نظامی روسیه که بر فراز دریای بالتیک بدون برنامه پرواز یا فرستنده فعال در حال پرواز بودند، رهگیری کردند.

هواپیماهای روسی در دو نوبت جداگانه، در روزهای جمعه و شنبه شناسایی شدند که باعث واکنش سریع مأموریت پلیس هوایی بالتیک ناتو شد.

به گفته نیروی هوایی لتونی، جت‌های روسی در حال پرواز در حریم هوایی بین‌المللی در نزدیکی کشورهای بالتیک شناسایی شدند، اما فرستنده‌های خود را فعال نکرده بودند، یک سیستم الکترونیکی که به حفظ کنترل ترافیک هوایی ایمن کمک می‌کند.

روزنامه کی‌یف ایندیپندنت با اشاره به نمونه‌های قبلی از فعالیت‌های مشابه توسط هواپیماهای روسی گزارش داد: جت‌های روسی مرتباً با فرستنده‌های خاموش وارد حریم هوایی بالای بالتیک می‌شوند و احتمالاً واکنش کشورهای ناتو را آزمایش می‌کنند.

این درگیری شامل جت‌های یوروفایتر مستقر در لتونی بود که هواپیمای روسی را رهگیری و اسکورت کردند.

نیروی هوایی آلمان که در مأموریت پلیس هوایی بالتیک ناتو شرکت می‌کند، هواپیماها را ‌به‌عنوان گروهی از پنج جت شناسایی کرد: یک سوخو-۳۵ و چهار سوخو-۳۰ ام‌کی‌آی.

این حادثه اخیر به تعداد فزاینده برخوردهای مشابه بین ناتو و هواپیماهای روسیه بر فراز دریای بالتیک می‌افزاید.

در حادثه جداگانه‌ای در روز سه‌شنبه، سامانه‌های رادار لتونی یک شی ناشناس را در نزدیکی مرز با بلاروس کشف کردند که باعث درگیری ناتو شد. جت‌های جنگنده از پایگاه هوایی لیلوارد برای تحقیق فرستاده شدند اما هیچ شی مشکوکی در حریم هوایی لتونی پیدا نکردند.

بعداً، وزارت دفاع لتونی تأیید کرد که شی ناشناس «دسته‌ای از پرندگان» بوده است.

ریگا (پایتخت لتونی) گفت که نیروی هوایی این کشور با همکاری متحدان ناتو نظارت بر حریم هوایی را پس از حادثه‌ای که در اوایل ماه سپتامبر رخ داد، هنگامی که یک پهپاد شاهد روسیه به حریم هوایی آن حمله کرد، افزایش داده است.

طبق ماده 5 ناتو، اگر یکی از کشورهای عضو قربانی حمله مسلحانه شود، سایر کشورهای عضو به کمک آن‌ها خواهند آمد. ماده 5 تنها یک بار در 75 سال پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001 مورد استناد قرار گرفته است.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه فوریه سال 2022 تهاجم تمام‌عیار به اوکراین را آغاز کرد، این نگرانی وجود داشت که جنگ احتمالاً به لهستان یا بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) که همه اعضای ناتو هستند گسترش یابد.

با این حال، پوتین گفته است که قصد حمله به این کشورها را ندارد و در مصاحبه‌ای با تاکر کارلسون، مجری سابق فاکس نیوز که در ماه فوریه پخش شد، گفت که مسکو علاقه‌ای به حمله به «لهستان، لتونی یا هر جای دیگر» ندارد.