loader image

جستجو

NATO increases its forces in Kosovo

ای‌بی‌سی نیوز:
ناتو نیروهای خود را در کوزوو افزایش می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری « ای‌بی‌سی نیوز» در گزارشی با اشاره به حمله مسلح در کوزوو،‌ از افزایش نیروهای ناتو در این کشور خبر داد.

فهرست مطالب

به‌ گزارش مرکز مطالعات سورین، خبرگزاری ای‌بی‌سی نیوز در گزارش خود خبر داد:  ناتو روز جمعه اعلام کرد که پس از کشته شدن 4 نفر در تیراندازی آخر هفته و در حالی که آمریکا در حال افزایش حضور نیروهای خود در کوزوو است،

نسبت به تجمع نیروهای صربستان در امتداد مرز قلمرو سابق خود ابراز نگرانی کرد.

نخست‌وزیر کوزوو از تصمیم ناتو استقبال کرد و گفت که حمله روز یکشنبه با حضور حدود 30 مرد مسلح، نشانه جدیدی است که صربستان می‌خواهد با کمک روسیه متحد، استان جنوبی سابق خود را بی‌ثبات کند.

«آلبین کورتی» به آسوشیتدپرس گفت: «این افراد می‌خواهند زمان را به عقب برگردانند. آن‌ها در جستجوی ماشین زمان هستند. آن‌ها می‌خواهند ساعت را 30 سال به عقب برگردانند؛ اما این اتفاق نمی‌افتد.»

ناتو برای توقف سرکوب جدایی‌طلبان آلبانیایی قومی در کوزوو و پایان دادن به جنگ 1998-1999، ‌‌‌‌‌کارزار بمباران مواضع صرب‌ها را آغاز کرد.

این جنگ حدود 10 هزار کشته برجای گذاشت که بیشتر آن‌ها آلبانیایی کوزوو بودند.

اوایل روز جمعه، پلیس کوزوو به چندین مکان در یک منطقه صرب‌نشین در شمال این کشور یورش برد، جایی که در خشونت‌های آخر هفته، یک افسر پلیس کوزوو و سه شورشی صرب کشته شدند و تنش‌ها را به نقطه اوج رساند.

پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال جستجو در 5 مکان در سه شهرداری مرتبط با تیراندازی روز یکشنبه در روستای بانجسکا در شمال کوزوو است. ا

ین یکی از بدترین رویارویی‌ها از زمان جدایی کوزوو از صربستان در سال 2008 بود. بلگراد از به رسمیت شناختن آن ‌به‌عنوان مستقل خودداری می‌کند.

کورتی گفت: «ما به ناتو نیاز داریم زیرا مرز با صربستان بسیار طولانی است و ارتش صربستان اخیراً ظرفیت‌های خود را تقویت کرده است و آن‌ها تجهیزات نظامی زیادی از فدراسیون روسیه و چین دارند.»

در حمله روز یکشنبه، حدود 30 مرد نقاب‌دار قبل از شکستن دروازه‌های یک صومعه ارتدوکس صرب، به سوی پلیس گشتی در نزدیکی بانجسکا تیراندازی کردند.

پس از تیراندازی 12 ساعته یک افسر پلیس و سه مرد مسلح کشته شدند.

«جان کربی» -سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید- گفت که این حمله ‌به‌خوبی هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده بوده است و افزود که حجم انبار تسلیحاتی که در جریان این حمله کشف شده، امنیت مقامات کوزوو و پرسنل بین‌المللی از جمله نیروهای ناتو را تهدید می‌کند.

وی گفت: «همه کسانی که در برنامه‌ریزی و اجرای این حمله دست داشتند باید به دست عدالت سپرده شوند.»

کربی همچنین گفت که مقامات آمریکا در حال نظارت بر استقرار گسترده نیروهای صرب در امتداد مرز با کوزوو بودند و آن را ‌به‌عنوان مصوبه‌سازی بی‌سابقه توپخانه، تانک‌ها و واحدهای پیاده مکانیزه پیشرفته صربستان توصیف کردند.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، وجود هرگونه افزایش ظرفیت نظامی را رد کرد.

«ولوسا عثمانی» -رئیس‌جمهور کوزوو- در مصاحبه جداگانه‌ای با آسوشیتدپرس از تصمیم ناتو برای تقویت نیروهای خود استقبال کرد. عثمانی و کورتی هر دو خشونت آخر هفته را ‌به‌عنوان اقدام تجاوزکارانه علیه کوزوو توصیف کردند و خواستار مجازات صربستان شدند.

عثمانی گفت: «جامعه جهانی نه تنها باید این حمله را محکوم کند، بلکه باید پس از تکمیل مراحل داخلی خود برای تأیید اطلاعات، اقدامات روشنی را علیه صربستان انجام دهد.»

عثمانی از ووچیچ ‌به‌عنوان نیابت همتای روسیه ولادیمیر پوتین یاد کرد: و اکنون برای همه، حتی برای کسانی که شک داشتند، بسیار واضح است که او نقشه روسیه را در بالکان غربی اجرا می‌کند.

ووچیچ گفت تصمیم ناتو برای تقویت نیروی کوزوو خبر خوبی است. او اصرار داشت که حداقل یکی از سه صرب کشته‌شده پس از تسلیم تعیین شده است و قول داد که صربستان قاتلان خونسرد را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

او گفت که شورشیان مردم عادی هستند که برای حفاظت از خانه‌های خود شورش کردند.

وی گفت: من صرب‌ها را تروریست خطاب نمی‌کنم. برای من مهم نیست که کسی در جهان چه فکری می‌کند. مقامات اتحادیه اروپا رویدادهای آخر هفته را حمله تروریستی توصیف کرده‌اند.

این خشونت‌ها تنش‌ها را در منطقه بالکان ‌به‌عنوان اتحادیه اروپا و آمریکا افزایش داد.

مقامات در تلاش برای میانجیگری یک توافق برای عادی‌سازی روابط بین صربستان و کوزوو هستند.

پس از حمله آخر هفته، پلیس کوزوو گفت که مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات پیدا کرده است که نشان می‌دهد شورشیان برای عملیات گسترده‌تری برنامه‌ریزی کرده‌اند. برخی از خودروهای مورد استفاده دارای نشان نیروی کوزوو بودند.

چند 100 سرباز از گردان اول هنگ سلطنتی شاهزاده خانم ولز اکنون در دسترس نیروی کوزوو هستند.

پس از زخمی شدن ده‌ها تن از پرسنل نیروی کوزوو در شورش‌های شمال کوزوو، حدود 500 سرباز از ترکیه در ماه ژوئن مستقر شدند.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «ما همیشه به اطمینان از اینکه فرمانده ما منابع و انعطاف لازم برای نیروی کوزوو برای انجام مأموریت خود را دارد، ادامه خواهیم داد.

ما آماده هستیم تا در صورت لزوم اصلاحات بیشتری را در وضعیت نیروی کوزوو انجام دهیم.»

نیروی کوزوو در حال حاضر متشکل از حدود 4 هزار و 500 سرباز از 27 کشورهای ناتو و متحد است.