loader image

جستجو

Iranian ships are equipped with hypersonic missiles

نیوال تکنولوژی:
ناوهای ایران به موشک هایپرسونیک مجهز می‌شوند 

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوال تکنولوژی» در مطلبی با اشاره به اینکه ناوهای ایران به موشک‌های هایپرسونیک مجهز می‌شوند، نوشت: ناوچه دماوند-2 نیز احتمالاً بر اساس موشک بالستیک مافوق صوت فتاح 2 که اخیراً رونمایی شده، ساخته شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نیوال تکنولوژی در مطلبی به‌قلم«ریچارد توماس» نوشت: تعدادی از خبرگزاری‌های دولتی ایران در تاریخ سوم جولای همین ماه مطالبی را منتشر کردند مبنی بر اینکه دریادار «شهرام ایرانی» -فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران- مدعی شده است که ناوچه جدید دماوند-2 به موشک‌های مافوق صوت مجهز خواهد شد.

خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد که دماوند-2 در روزهای آینده در خدمت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت.

مشخصات دقیق دماوند-2 ناشناخته است، اگرچه تجزیه‌وتحلیل تصاویر نشان می‌دهد که این کشتی تقریباً می‌تواند تا 1500 تن خدمه و تجهیزات جابجا کرده و حدود 100 متر نیز طول دارد؛

این کشتی احتمالاً ادامه روند نسل ناوچه‌های سبک موج است که توسط نیروی دریایی ایران آماده‌سازی می‌شوند.

در مقام مقایسه، کشتی‌های گشتی فراساحلی گرید رودخانه‌ای از دسته 2 گارد ساحلی انگلیس، می‌تواند حدود 2 هزار تن را  جابجا کند و طول آن‌ هم کمی بیش از 90 متر است.

با چنین قدرت جابجایی و ابعاد کوچک ناوچه دماوند-2، مشخص نیست که ایران در صورت صحت ادعاهایش، چگونه توانسته موشک‌های مافوق صوت را در خود جای دهد!

در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن، یک موشک مافوق صوت باید بتواند با سرعتی بیش از 5 ماخ تا 25 ماخ و بالاتر از این سرعت حرکت کند؛

موشک استاندارد ریم-161 (RIM-161) آمریکا-ژاپن که توسط دو شرکت غول صنعتی میتسوبیشی و ریثون توسعه یافته، یک موشک ضد هوایی برون اتمسفری است که ظاهراً می‌تواند با سرعت 4.5 کیلومتر بر ثانیه یا همان 13 ماخ، در هوا حرکت کند؛

موشک اس‌ام-3(SM-3) با طول حدود 6.7 متر می‌تواند از سیستم پرتاب عمودی (VLS) که معمولاً برای کشتی‌های جنگی آمریکا و ژاپن نصب می‌شود، شلیک شود که سرعت این موشک نیز به همین اندازه بالا است.

سازنده آمریکایی سیستم پرتاب عمودی، لاکهید مارتین، بیان می‌کند که این ماژول در دو شکل موجود است، یک شکل تهاجمی داشته و دیگری به شکل تاکتیکی موجود است.

ماژول تهاجمی، 7.6 متر طول دارد و معمولاً موشک‌های کروز بزرگ‌تر و مهمات دفاع موشکی بالستیک را در خود جای می‌دهد، اما در ماژول‌های تاکتیکی ابعاد کوچک‌تر و حدود 6 متر طول دارد؛

البته این در حالی است که موشک‌های مافوق صوت چین با نام دی‌اف-زداف (DF-ZF) طولی در حدود 11 متر دارد که به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از جایگزین‌های آمریکا و ژاپن است؛

دیگر موشک‌های مافوق صوتی که توسط چین عملیاتی می‌شوند شامل موشک‌های مافوق صوت وای‌جی-21(YJ-21) هستند که روی ناوشکن‌های مدل 55 چینی نصب و بارگزاری می‌شوند.

حال با علم به حدود و میزان موشک‌های موجود در دنیا باید ببینیم که آیا ادعای موشک مافوق صوت ایران قابل عملیاتی شدن است یا یک موشک قاهر 313 دیگر است؟!

ایران قبلاً ادعا کرده بود که در سال 2013، جنگ‌افزار نظامی پیشرفته‌ای مانند یک جنگنده رادار گریز نسل پنجم به نام قاهر 313 توسعه داده است.

اگرچه ادعاهای آن به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان یک جنبه تبلیغاتی رد شد و این پلت فرم برای پرواز در ارتفاعات بالا نامناسب به نظر می‌رسید و احتمالاً فقط یک موشک ناکارآمد است.

با این حال، «هارشاوردان دبیرو»تحلیلگر هوافضا و دفاع گلوبال دیتا گفت که ایران دارای قابلیت طراحی و ساخت موشک‌های داخلی خود به همراه هرگونه سامانه دیگری است که از این دسته باشد؛

این ناوچه دماوند-2 نیز احتمالاً بر اساس موشک بالستیک مافوق صوت فتاح 2 که اخیراً رونمایی شده، ساخته شده است.

طبق ادعای توانایی نظامی موشک فتاح، به نظر می‌رسد که این موشک حدود 10 متر طول دارد و شامل سرعتی 13 تا 15 ماخی بوده و برد آن چیزی حدود 1400 کیلومتر است.

دبیرو افزود که توانمندی‌های ساخت موشک‌های داخلی ایران به‌طور پیوسته در حال پیشرفت است و در سال‌های اخیر چندین موشک حمله زمینی از جمله دزفول، فتاح، حاج قاسم سلیمانی، خیبر شکن، خرمشهر-4 (خیبر) و رضوان را توسعه داده است؛ توانایی او اغرار‌آمیز به‌نظر می‌رسد ولی دور از ذهن نیست.

علاوه بر این، دبیرو گفت در حالی که رشد توان موشکی ایران اکنون تهدیدی برای آمریکا و متحدانش در منطقه ‌غرب‌آسیا نیست، اما باید نسبت به‌سرعت توسعه تهران در این منطقه باید احتیاط داشته باشند.

نمونه‌هایی از توانایی ایران در استفاده از چنین موشک‌هایی شامل برنامه انتقام‌گیری سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی نظامی قدس این کشور بود که در حمله پهپادی آمریکا ترور شد و ایران پایگاه‌های آمریکایی مستقر در عراق را هدف موشک‌های دوربرد خود قرار داد.

حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در سال 2020 و گروه‌های اپوزیسیون کرد عراق در سال 2022 و همچنین برنامه‌های ایران برای صادرات موشک‌های تولید داخل به روسیه، نشان‌دهنده رشد توانایی‌های موشکی این کشور است.

ایران همچنین، به دلیل تحریم‌های غرب که مانع از تجارت این کشور با بیشتر کشورهای جهان می‌شود، روابط نزدیکی با روسیه و چین ایجاد کرده است.

تهران همچنین تعداد نامعلومی از مهمات شاهد 131 را برای استفاده جنگ مسکو با اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است و این سامانه‌ها مناطق غیرنظامی را در سراسر کشور مورد حمله قرار می‌دهند و این امکان وجود دارد که بتواند کمک‌های خود را در راستای اهداف روسیه با موشک‌های دوربر بیشتر کند.