loader image

جستجو

Has the war between Russia and Ukraine started

ناینتین فورتی فایو:‌ آیا جنگ بین روسیه و اوکراین آغاز شده است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ناینتین فورتی فایو» در یادداشت تازه خود با اشاره به افزایش خشونت شدید طی چند روز و ساعت گذشته در منطقه دونبال در شرق اوکراین و اعلام وضعیت اضطراری، نوشت: به‌نظر می‌رسد روسیه تصمیم گرفته به اوکراین حمله کند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ناینتین فورتی فایو در یادداشت تازه خود به‌قلم «استاوروس آتلامازوگلو» نوشت: علی‌رغم تلاش بی‌وقفه جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از جنگ در اوکراین، به نظر می‌رسد «ولادیمیر پوتین» -رئیس‌جمهور روسیه- تصمیم گرفته به این کشور حمله کند.

«جو بایدن» روز جمعه در سخنرانی تلویزیونی به مردم آمریکا و جهان گفت که به نظر می‌رسد کرملین مصمم به انجام نقشه‌های خود برای حمله به اوکراین است. پس، شما جنگ را انتخاب کردید.

خشونت شدید طی چند روز و ساعت گذشته در منطقه «دونباس» واقع در -شرق اوکراین- افزایش یافته است. نیروهای جدایی‌طلب توسط روسیه حمایت می‌شوند و اعلام وضعیت اضطراری کرده‌اند و همه مردان را برای خدمت نظامی فراخوانده‌‌اند، در حالی که غیرنظامیان در حال جابجایی به سمت روسیه هستند.

در همین حال، آتش توپخانه و خمپاره خطر به راه افتادن جنگ را به وجود آورده است. به گفته وزارت کشور اوکراین، دست‌کم دو سرباز این کشور و پنج نفر دیگر بر اثر تبادل آتش کشته و زخمی شده‌اند.

بایدن طی سخنانش گفت: «ما طی چند روز گذشته گزارش‌هایی از افزایش شدید خشونت‌ها و نقض آتش‌بس از سوی جنگجویان مورد حمایت روسیه دریافت کرده‌ایم که در دونباس به دنبال تحریک کردن اوکراین هستند. برای مثال، یک مهد کودک اوکراینی دیروز بمباران شد و روسیه به دروغ مدعی است که این کار توسط اوکراین انجام شده است. هم‌چنین، ما دائما شاهد انتشار دروغ‌پراکنی‌های بیشتر از سوی روسیه هستیم، از جمله این که جدایی‌طلبان مورد حمایت این کشور مدعی شده‌اند اوکراین برای یک حمله تهاجمی گسترده به دونباس نقشه کشیده است.»

ادعاهای روسیه در مورد ستیزه‌جویی اوکراین بخشی از یک کارازار دروغ‌پراکنی به قصد ایجاد فضای منفی علیه کی‌یف و عملیات فریب است به این معنا که سربازان روسی خود را به شکل سربازان اوکراینی درآورده‌اند تا به نیروهای روسی حمله کنند. مقامات آمریکا با استناد به اطلاعات از طبقه‌بندی خارج شده‌ مکررا هشدار داد‌ه‌اند که روسیه با چنین اقداماتی به دنبال تضعیف دولت اوکراین و به دست آوردن بهانه‌ای برای حمله است.

بایدن گفت: «رسانه‌های دولتی روسیه به ادعاهای ساختگی خود درباره نسل‌کشی در دونباس ادامه می‌دهند و بدون هیچ مدرکی هشدارهای ساختگی از حمله اوکراین به این کشور مطرح می‌کنند. این درست همان چیزی است که مطمئن هستم اوکراین به آن فکر می‌کند؛ حمله روسیه. تمام این وقایع با استراتژی روس‌ها مبنی بر مطرح کردن توجیه نادرستی برای اقدام علیه اوکراین سازگار است.»