loader image

جستجو

Taiwan should not be allowed to suffer the fate of Ukraine1

نیوزویک:
نباید اجازه داد تایوان به سرنوشت اوکراین دچار شود

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نیوزویک» در گزارشی ضمن اشاره به اینکه نباید اجازه داد تایوان به سرنوشت اوکراین دچار شود،‌ نوشت: کشورهای دموکراتیک باید پیامدهای ناشی از حمله به تایوان را برای چین روشن کنند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نیوزویک در گزارشی به‌قلم «آندرس فاگ راسموسن» نوشت: «نانسی پلوسی» -رئیس مجلس نمایندگان آمریکا- هفته پیش از تایوان دیدار کرد.

چین در واکنش به این موضوع، بزرگ‌ترین رزمایشی را به راه انداخت که منطقه تاکنون داشته و چندین موشک را بر فراز این جزیره پرتاب کرد.

این دیدار رئیس مجلس نمایندگان، بالاترین سطح از ملاقاتی بود که یک سیاستمدار آمریکایی طی دو دهه اخیر داشته است.

دموکراسی در تایوان اصل هویت آن است، اما این موضوع در مورد چین صادق نیست. طی 25 سال گذشته، این امیدواری وجود داشت که همکاری اقتصادی بیشتر چین با غرب منجر به آزادی‌ شود، اما امیدها بر باد رفته است. چین تحت رهبری شی جین پینگ به نحو فزاینده‌ای در داخل سرکوب‌گر و در خارج ستیزه‌جو شده است.

ما نمی‌توانیم در خصوص جاه‌طلبی‌های چین در قبال تایوان تردید داشته باشیم. سال‌ها بود که سیاستمداران به خصوص در اروپا سخنان پوتین را در مورد اوکراین عامدانه نادیده می‌گرفتند. حالا ما نمی‌توانیم به حرف‌های مقامات چین در مورد تایوان گوش ندهیم.

برخی از مفسران از زمانبندی سفر پلوسی انتقاد کرده و گفته‌اند که این امر می‌تواند منطقه را بی‌ثبات کند.

این کاملا اشتباه است. اقدامات چین در دریای جنوبی چین آن چیزی است که منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

سفرها نماد مهمی از حمایت هستند. با این حال و همان‌گونه که اوکراینی‌های به نحوی غم‌انگیز دریافته‌اند، وقتی که در همسایگی یک قلدر مستبد زندگی می‌کنید، کلمات و ژست‌های زیبا کافی نیستند. حالا لازم است تا برای حفاظت از آینده دموکراتیک تایوان اقدامی انجام شود.

نخست اینکه، کشورها باید کمک‌های نظامی و همکاری با تایوان را افزایش دهند. این وظیفه با ادامه جنگ در اروپا عمدتا بر دوش آمریکا و متحدانش در منطقه است. اظهارات صریح بایدن مبنی بر اینکه در صورت حمله به تایوان از آن دفاع خواهد کرد، مهم است.

دوم اینکه، همه کشورهای دموکراتیک باید روابط اقتصادی خود را با تایوان تقویت کنند. اتحادیه اروپا تجارت خود را با تایوان طی دو دهه گذشته هشت برابر کرده است.

این مشارکت باید عمیق‌تر شود، زیرا شرکت‌های اروپایی به‌دنبال این هستند که با فاصله گرفتن از کشورهای مستبد، به عرضه‌کنندگان کالا تنوع ببخشند.

در نهایت، کشورهای دموکراتیک باید پیامدهای ناشی از حمله به تایوان را برای چین روشن کنند. جهان آزاد در واکنش به جنگ در اوکراین تحریم‌های فلج‌کننده بی‌سابقه‌ای را به راه انداختند و به این وسیله، وحدت چشمگیری را از خود به نمایش گذاشتند. چین باید بفهمد که با همین واکنش متحد مواجه خواهد شد.