loader image

جستجو

Netanyahu continues the policy of Syrianization

ورلد پالیتیکس ریویو:
نتانیاهو، سیاست سوری‌سازی را ادامه می‌دهد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

وبگاه «ورلد پالیتیکس ریویو» نوشت:‌ بازگشت نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر پس از انتخابات دو هفته پیش، این احتمال را افزایش می‌دهد که اسرائیل در مسیر سیاست سوری سا‌زی باقی بماند.

فهرست مطالب

 به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، وبگاه ورلد پالیتیکس ریویو در گزارشی به‌قلم «الیزیابت ستورکوف» نوشت: اتکای روسیه به پهپادهای ایرانی که در طول جنگ به دست آورده بود و خرید موشک‌های بالستیک ایرانی گزارش‌شده، مقامات اوکراینی را بر آن داشت تا بار دیگر از اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بخواهند که از اوکراین حمایت نظامی نموده و به‌ویژه سامانه‌های پدافند هوایی به این کشور ارائه کند

اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از زمان آغاز تهاجم روسیه در برابر چنین درخواست‌هایی مقاومت کرده است.

اکنون، حتی زمانی که با فرصتی آشکار برای مقابله با نفوذ ایران و تحقق درخواست‌های دولت بایدن مواجه می‌شود.

رهبری اسرائیل(رژیم صهیونیستی) ترجیح می‌دهد بی‌طرفی خود را در جنگ اوکراین حفظ کند. بازگشت بنیامین نتانیاهو به دفتر نخست‌وزیری پس از انتخابات دو هفته پیش اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، این سؤال را مطرح کرده است که آیا او این رویکرد را دوباره بررسی خواهد کرد یا خیر.

اما به یک دلیل ساده، بعید است که او این کار را انجام دهد: اسرائیل(رژیم صهیونیستی) می‌ترسد که هم صف شدن در مقابل روسیه در اوکراین، آزادی عمل علیه نیروهای ایرانی و نیروهای نیابتی آن در سوریه را کاهش دهد، جایی که روسیه بر حریم هوایی مسلط است.

پس از مداخله مستقیم روسیه در جنگ داخلی سوریه در سپتامبر 2015، حصول اطمینان از منافع اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آنجا به یک عامل اصلی تأثیرگذار بر نگرش دولت یهود نسبت به درگیری در سوریه تبدیل شد.

در ابتدا، پس از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه، بسیاری از نیروهای نظامی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) از این مداخله استقبال کردند.

اعتقاد بر این بود که با ارائه جایگزینی برای دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به‌جای حمایت ایران که دمشق به آن وابسته شده بود.

دخالت روسیه و در نهایت آزادی ایران را برای عملیات در سوریه محدود می‌کند و حکومت اسد را از اتکای به ایران و همسویی آن با «محور مقاومت» به رهبری تهران دور می‌کند.

روسیه به ارتش اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آزادی عمل برای بمباران اهداف ایرانی در سوریه اعطا کرد. از سال 2012، قبل از دخالت روسیه در جنگ داخلی، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شروع به حملات مکرر به اهداف مرتبط با ایران در سوریه کرده بود.

از جمله محموله‌های تسلیحاتی که از ایران به حزب‌الله که از سوریه می‌گذشت و همچنین اهداف مرتبط با برنامه غیرقانونی تسلیحات شیمیایی سوریه.

هنگامی‌که روسیه پس از مداخله مستقیم خود در جنگ، بر آسمان سوریه تسلط یافت، اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و روسیه مکانیسمی برای رفع تعارض ایجاد کردند تا اطمینان حاصل کنند که جت‌های روسیه و سامانه پدافند هوایی روسیه که مسکو در سوریه مستقر کرده بود، مانع حملات اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نشوند.

بازگشت نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر پس از انتخابات دو هفته پیش، این احتمال را افزایش می‌دهد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در مسیر سیاست فعلی خود باقی بماند.

نتانیاهو به‌رغم سبک تحریک‌آمیز و تفرقه‌افکنانه خود، یک محافظه‌کار کوچک و سیاستمدار محتاط است که به‌ندرت تغییرات ناگهانی در سیاست اتخاذ می‌کند.

او همچنین در برابر فشارهای آمریکا، به‌ویژه از سوی یک دولت ریاست‌جمهوری دموکرات، کمتر انعطاف‌پذیر است؛ زیرا خود را به‌وضوح با حزب‌جمهوری‌خواه در واشنگتن همسو می‌کند.

تا زمانی که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) عمق پیدا کردن همکاری میان ارتش روسیه و ایران را تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی نکند،

احتمالاً از جنگ در اوکراین دور خواهد ماند. نتانیاهو از موعظه به رهبران جهان لذت می‌برد که آن‌ها تلاشی کافی برای مقابله با توسعه‌طلبی ایران انجام نمی‌دهند، با این ‌حال، وقتی فرصتی برای انجام این کار به او داده می‌شود، به نظر می‌رسد که اصرار دارد آن را به هم بزند.