loader image

جستجو

What kind of normalization is Netanyahu looking for with Saudi Arabia1

القدس العربی
نتانیاهو به‌دنبال چه نوع عادی‌سازی با عربستان است؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «القدس العربی» در یادداشت خود به بررسی این سوال پرداخت که نتانیاهو به دنبال چه نوع عادی سازی با عربستان است؟

فهرست مطالب

به گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه القدس العربی در یادداشت خود نوشت: «بنیامین نتانیاهو» -نخست‌وزیر- علاوه بر مهار مسیر هسته‌ای ایران، هدف بلندپروازانه دیگری را نیز تعیین کرده و آن برقراری صلح با عربستان است.

شکی نیست که این کشور هدف شایسته‌ای است و چون پادشاهی (متولی اماکن مقدس اسلامی) است و توافق با آن، مشروعیت بیشتری به کشورهای عربی و اسلامی برای برقراری روابط با اسرائیل می‌دهد.

عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) روابط امنیتی آرامی دارند. عادی‌سازی با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) موقعیت جنجالی عربستان در جهان و به‌ویژه در آمریکا را بهبود داده و به اقتصاد عربستان رونق می‌بخشد و پیام روشنی را برای ایران ارسال می‌کند.

بااین‌حال، مقامات ارشد سعودی، برای اعطای سیگنال برقراری رابطه بر لزوم پیشرفت در طرح کشور فلسطینی و بر پایبندی به ابتکار صلح عربی تأکید می‌کنند.

سعودی‌ها چه می‌خواهند؟ اول، بدون تداوم آرامش میان ما و فلسطینی‌ها، هیچ پیشرفتی در ارتباط‌گیری با سعودی‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. به‌ویژه در موضوع اورشلیم و کوه معبد، که این موضوع آزمون ساده‌ای برای دولت جدید نیست.

دوم، روابط واشنگتن و ریاض. عربستان ممکن است در مورد فلسطین انعطاف نشان دهد، به شرطی که ‌‌‌‌آمریکا‌‌‌ به آنان اجازه دسترسی به سلاح‌های جنگی پیشرفته و تضمین‌هایی در مورد ایران بدهد و با آنان در زمینه هسته‌ای همکاری کند و به‌طورکلی روابط خود را با عربستان را که اکنون در پایین‌ترین سطح است بهبود بخشد.

موضوع بعدی وضعیت سیاسی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) است؛ سعودی‌ها منتظر خواهند ماند تا ببینند نتانیاهو چگونه عناصر مختلف ائتلاف خود را کنترل می‌کند:

آیا او دوباره می‌تواند ابراز الحاق سرزمین‌های فلسطینی به اسرائیل را این بار با عربستان به کار بگیرد؟

آن‌هم پس‌ازآنکه بعد از امضای توافق با امارات از آن پا پس کشید؟

ریاض، ابوظبی نیست و عادی‌سازی با پادشاهی مدلی متفاوت از توافق‌نامه ابراهیم خواهد بود.

توافق با عربستان ازنظر محتوای پایین‌تر و ازنظر پیشرفت کندتر است و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) باید با همکاری دولت آمریکا مدل عادی‌سازی مناسبی را با توجه به حساسیت‌های عربستان تهیه کند.

در ریاض، می‌خواهند تلاش‌های واقعی و مهم اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را ببینند که بتوانند آن را به‌عنوان دستاوردی که به ایده برپایی دو کشور کمک می‌کند، ارائه دهند.