loader image

جستجو

تایمز اسرائیل
نتانیاهو به صدارت دولت بازگشت

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «تایمز اسرائیل» نوشت نتانیاهو، که روی‌هم ۱۵ سال در دو نوبت در صدر کشور قرار داشته و اکنون برای بار سوم بازمی‌گردد، این ششمین دولت وتندروترین دولت او و تاریخ اسرائیل خواهد بود.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ روزنامه تایمز اسرائیل در یادداشتی نوشت: روز پنجشنبه، بنیامین نتانیاهو سی‌و‌هفتمین دولت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را با سوگند در کنست رسمیت بخشید و قول داد ائتلاف راست دینی او ثبات سیاسی را پس از پنج سال انتخابات پرتشنج پی در پی به کشور بازگرداند.

رأی اعتماد به دولت با ۶۳ رأی موافق از ۶۴ عضو ائتلاف، اکثریتی نسبتا مستحکم و منسجم از ۱۲۰ کرسی کنست به دست داده است؛ 54 عضو کنست رأی مخالف دادند.

نتانیاهو، که روی‌هم ۱۵ سال در دو نوبت در صدر کشور قرار داشته و اکنون برای بار سوم بازمی‌گردد، طولانی‌مدت‌ترین نخست‌وزیر اسرائيل(رژیم صهیونیستی) است.

این ششمین دولت او خواهد بود و در اتحاد با احزاب راست افراطی و ارتدکس افراطی حزب جناح راستی او، «لیکود»، این دولت تندروترین دولت او و تاریخ اسرائیل(رژیم صهیونیستی) خواهد بود.

طبق توافقات ائتلاف که با «لیکود» و هر پنج حزب مشارک امضا‌شده و نیز طبق اصول راهبردی که منتشر کرده است.

دولت آتی اصلاحات جامع در سیستم قضایی، از جمله تعهد به تصویب قانون ابطال دیوان عالی که برای کاهش نظارت و کنترل قضایی بر قدرت اجرایی قانونگذاری طراحی شده، گسترش شهرک‌نشینی و بررسی سیاست الحاق کرانه باختری، مقابله با هزینه‌های زندگی و تمرکز بیشتر کنترل ارتدکس افراطی بر خدمات یهودی دولت را در اولویت قرار خواهد داد.

نتانیاهو در سخنان خود در پلنوم کنست، پیش از کسب رأی اعتماد، سه اولویت دولت جدید را چنین معرفی کرد: توقف برنامه هسته‌ای ایران، توسعه زیرساخت‌های دولتی با تأکید بر متصل ساختن حاشیه به مرکز و احیای امنیت داخلی و اداره کشور.

بسیاری از وزارتخانه‌ها تقسیم شده و یا بازترکیب شده‌اند.

در برخی دیگر قرار است چرخش وزرا صورت گیرد و یا بیش از یک وزیر داشته باشند. از ۳۱ وزیر دولت تنها پنج نفر زن هستند و برای نقش یکی از آن‌ها، «گالیت دیستال آتباریان»، وزیر دفتر نخست‌وزیر، هنوز تعریف مشخصی تنظیم نشده است.

دیگری، «گیلا گملیل»، وزیر اطلاعات، در فاصله ساعاتی که نتانیاهو دولت خود را در کنست معرفی کرد و سپس سوگند یاد کردند، به وزارت منصوب شد.