loader image

جستجو

Benjamin Netanyahu speaks during a ceremony where Israel President Isaac Herzog hands him the mandate to form a new government following the victory of the former premier's right-wing alliance in this month's election at the President's residency in Jerusalem November 13, 2022. REUTERS/ Ronen Zvulun

والا:
نتانیاهو دستور تشکیل دولت را از رئیس‌جمهور دریافت می‌کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

خبرگزاری «والا» در گزارش تازه خود با اشاره به اینکه رئیس لیکود رسما کار تشکیل دولت بعدی را  از یکشنبه آینده آغاز خواهد کرد، نوشت: براساس قانون، نتانیاهو 28 روز فرصت دارد تا دولت را با گزینه‌ای برای تمدید دو هفته‌ای تشکیل دهد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکزمطالعات سورین،‌ خبرگزاری والا  خبر داد:‌ «اسحاق هرتزوگ» -رئیس‌جمهور اسرائیل- در پایان دور رایزنی که با نمایندگان جناح‌ها در هفته گذشته انجام داد،

روز یکشنبه مأموریت را به بنیامین نتانیاهو، رئیس لیکود، که رسما کار تشکیل دولت بعدی را آغاز خواهد کرد، تحویل خواهد داد.

بر اساس قانون، نتانیاهو 28 روز فرصت دارد تا دولت را با گزینه‌ای برای تمدید دو هفته‌ای تشکیل دهد.

با این حال، لیکود مذاکرات ائتلافی را با احزاب مختلف آغاز کرده و این در ادامه سلسله دیدارهای اولیه نتانیاهو با سران احزاب این بلوک در ابتدای هفته گذشته است.

هدف جناح راست این بود که به سرعت تشکیل دولت را به پایان برسانند و تا روز چهارشنبه دولت را به مراسم تحلیف بیاورند، اما ظاهراً برنامه‌ها به هفته آینده موکول می‌شود.

اختلاف اصلی که پیشرفت مذاکرات را به تعویق می‌اندازد، با «بزالل اسموتریچ» -رئیس رژیم صهیونیستی مذهبی- است که خواستار دریافت سبد دارائی یا امنیتی است، در حالی که لیکود می‌خواهد هر دو سبد را در دستان خود نگه دارد و حداکثر به آریه درعی، رئیس شاس اجازه خدمت دهد.

درعی به نتانیاهو اعلام کرد قصد دارد ‌به‌عنوان وزیر داراسی خدمت کند که نتانیاهو را مجبور می‌کند تا در مورد مناظره با رئیس صهیونیسم مذهبی که تنها پرونده وزیر امنیتی باقی مانده است، تصمیم بگیرد.

بر اساس تقاضای احزاب، نامزد پست وزارت دفاع از طرف حزب لیکود «سرلشکر یوآو گالانت» است. لیکود سعی کرد به اسموتریچ بخش داخلی، عدالت یا آموزش را ارائه دهد. علاوه بر این، صهیونیست‌های مذهبی علاقه‌مند به دستیابی به توافق ائتلافی دقیق‌تر از توافق شکننده‌ای که توسط لیکود ترویج می‌شود، هستند که باید فقط شامل توافق‌هایی در زمینه‌های اساسی و سرفصل‌ها باشد.