loader image

جستجو

شورای روابط خارجی:
نتیجه مثبت توافق آمریکا و ایران برای برنامه هسته‌ای؟!

مرکز مطالعات سورین

چکیده

موسسه «شورای روابط خارجی» نوشت: در چند ماه گذشته، دو طرف مذاکرات غیرمستقیم را با میانجیگری عمان بر سر تبادل زندانیان و بازنگری احتمالی برجام 2015 انجام داده‌اند.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، موسسه شورای روابط خارجی مقاله‌ای به‌قلم «ری‌ تکیه» منتشر کرده که در آن آمده است:‌اخبار مربوط به آزادی اتباع آمریکایی از سوی ایران و رفع توقیف دارایی‌های ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره توافق هسته‌ای جدید را برانگیخته است؛ اما موانع زیادی برای چنین پیشرفتی وجود دارد.

آمریکا و ایران در حال مذاکره برای مبادله زندانیان هستند که شامل آزادسازی میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران است و اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش می‌دهد؛ چرا؟!

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا و ایران توافقی در مورد مبادله پنج شهروندی دو تابعیتی زندانی در ایران که اخیراً به حبس خانگی منتقل شده‌اند، در قبال ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی منعقد کرده‌ است.

گزارش‌های خبری همچنین حاکی از آن است که تعداد نامشخصی از شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا ممکن است در لیست مبادلاتی نیز باشند.

درحالی‌که این معامله به‌طور گسترده منتشر شده است، معامله‌ای در واقع منعقد نشده است. مشخص نیست موانع باقی مانده چیست.

در چند ماه گذشته، دو طرف مذاکرات غیرمستقیم را با میانجیگری عمان بر سر تبادل زندانیان و بازنگری احتمالی برجام 2015 انجام داده‌اند.

آمریکا در سال 2018 از برجام ایران خارج شد. در سال بعد، مقامات ایرانی به تعهدات خود متعهد ماندند، اما سپس به‌تدریج شروع به افزایش ظرفیت و تولید انرژی هسته‌ای کردند.

از جمله اقدامات تحریک‌آمیز ایران، غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد، یعنی نزدیک به درجه تسلیحاتی بود.

در آخرین گزارش سه‌ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص 60 درصد، در سه‌ماهه اخیر دوباره رشد کرده است، اما بسیار کندتر از سه‌ماهه قبل.

ایران و عربستان در سال جاری به سمت عادی‌سازی روابط حرکت کرده‌اند.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت عربستان، به‌دنبال حفظ ثبات در خلیج‌فارس است و نگران درگیری احتمالی بین دو کشور خلیج‌فارس بود.

عمل‌گرایی ایران در خلیج‌فارس هنوز در سایر بخش‌های غرب‌آسیا آشکار نیست.

رئیس‌جمهور ایران نیز در دوران تصدی خود به‌عنوان یک رئیس‌جمهور فعال در دستور کار ملی خود، این برنامه را صریحا مشخص نکرده است.

در نهایت امروز سروصدای دیپلماتیک زیادی پیرامون موضوع ایران در منطقه، آمریکا و فراتر از آن وجود دارد و رئیسی و مقامات وزارت خارجه ایران میخواهند بهترین عملکرد را نسبت به آمریکا و اورپا داشته باشند و احتیاط در برنامه هسته‌ای امری منطقی است.