loader image

جستجو

How Israel deals with the normalization of Saudi Arabia and Iran

جروزالم پست:
نحوه برخورد اسرائیل با عادی‌سازی عربستان و ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «جروزالم پست» در یادداشت خود به بررسی نحوه برخورد اسرائیل با عادی‌سازی عربستان و ایران،‌پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه جروزالم پست در یادداشت خود نوشت: از یک‌سو، تصمیم عربستان برای نزدیک‌تر شدن به ایران به‌جای اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نگران‌کننده است.

دولت بایدن مدتی است که بر عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) فشار می‌آورد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، سه ماه پیش در سخنرانی تحلیف خود به‌صراحت اعلام کرد که هدف اصلی سیاست خارجی او گسترش توافق‌نامه آبراهام 2020 و دستیابی به توافق با ریاض است.

درحالی‌که برنامه هسته‌ای ایران را که هم اسرائیل و هم عربستان به‌شدت با آن مخالف هستند، متوقف می‌کند.

از سوی دیگر، هم مقامات اسرائیلی و هم مقامات آمریکایی گفته‌اند که توافق عربستان و ایران می‌تواند به تلاش‌های اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با ریاض کمک کند.

یک مقام اسرائیلی گفت که اگر این توافق به پایان جنگ در یمن منجر شود، روابط بین عربستان و آمریکا بهبود خواهد یافت و این، کار واشنگتن را برای پیشبرد عادی‌سازی بین عربستان و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آسان‌تر می‌کند.

یک مقام آمریکایی گفت که از دیدگاه واشنگتن، هیچ دلیلی وجود ندارد که توافق عربستان و ایران این روند را مختل کند.

اورشلیم و ریاض تماس‌های مخفیانه‌ای را بر سر برقراری روابط حفظ کرده‌اند و نتانیاهو پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه ژانویه گفت که در مورد گام‌های بعدی برای تعمیق توافق‌نامه آبراهام و گسترش دایره صلح، با تأکید بر پیشرفت با عربستان گفت‌وگو کرده‌اند.

هیچ‌یک از مقامات اسرائیلی درباره ازسرگیری روابط بین عربستان و ایران یا این واقعیت که این یک پیروزی دیپلماتیک برای چین در منطقه‌ای بود که آمریکا در طول تاریخ نقش مسلط را در آن ایفا کرده است، صحبتی نکرده است.

با این حال، امید در اورشلیم این است که مانند امارات، تنش‌زدایی عربستان با ایران مانع از ایجاد روابط با اسرائیل در آینده نزدیک نشود. شاید حتی این روند را تسریع کند.

صرف‌نظر از این، اکنون زمان آن نیست که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) رویکردی «بنشینیم و ببینیم چه می‌شود» داشته باشد، بلکه باید بیشتر با آمریکا و از طریق کانال‌های مناسب عربستان تعامل داشته باشد و بررسی کند که چگونه می‌توان فرصت عادی‌سازی را حفظ کرد و در نهایت از آن استفاده کرد.