loader image

جستجو

انگیزه تعامل ایران و امریکا

نشریه شورای آتلانتیک:انگیزه جدید برای تعامل ایران و آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه « شورای آتلانتیک» در یادداشت تازه خود به‌ پتانسیل‌های موجود برای تعامل بین ایران و آمریکا پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات  سورین،‌ نشریه شورای آتلانتیک در یادداشت تازه خود به‌قلم« باربارا اسلاوین» نوشت: به نظر می‌رسد تلاش‌هایی که هفته گذشته در حاشیه مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد برای تسریع در بازگشت به مذاکرات توافق هسته‌ای با ایران صورت گرفت، به شکست انجامیده است. تهران پیشنهاد حضور در نشست شرکت‌کنندگان باقی مانده در توافق هسته‌ای 2015 را رد کرد و در مورد زمان شروع مذاکرات در وین که در ماه ژوئن متوقف شد، اظهارنظر مشخصی نداشت.

ابراهیم رئیسی، در 21 سپتامبر سخنرانی تندی انجام داد. وی آمریکا را به دلیل مسائلی چون شورش 6 ژانویه در کنگره، خروج آشفته آمریکایی‌ها و افغان‌های وابسته به این کشور از کابل در ماه آگوست و ادامه تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ مورد انتقاد قرار داد.

«حسین امیرعبداللهیان» -وزیر امور خارجه ایران- نیز به روزنامه‌نگاران و کارشناسان آمریکایی پیشنهاد کرد که آمریکا باید اقدامات بیشتری را به ویژه برای آزاد کردن درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌های خارجی مسدود شده، ترتیب دهد تا این کشور بتواند به راحتی واکسن‌های کووید -19 و سایر داروها را خریداری کند.

آمریکا نیز مدعی است که معافیت‌های بشردوستانه کافی در تحریم‌هایش وجود دارد تا به ایران اجازه دهد کالاهای اساسی از جمله دارو و تجهیزات پزشکی را خریداری کند.

یکی دیگر از راه‌های ممکن برای تعامل ایران و آمریکا می‌تواند بحث در مورد افغانستان باشد، جایی که دو کشور دیدگاه‌های مشترک دارند. ایران و آمریکا از به رسمیت شناختن دولت جدید طالبان خودداری کرده‌اند و معتقدند که این حکومت باید اقلیت‌های قومی ‌و مذهبی افغانستان را مورد توجه قرار دهد. ایران و آمریکا در گذشته در مورد افغانستان همکاری کردند که مهمترین آن‌ها در برکناری طالبان و جایگزینی آن با دولت جدید پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 بود.

سابقه همکاری امنیتی ایران و آمریکا طی 20 سال گذشته در افغانستان و نیاز به کنترل رفتارهای دولت طالبان به عنوان هدف مشترک پیش روی دو کشور است. این موضوع به شکل مضاعفی راه را برای بازگشت دو کشور به پای میز مذاکره باز خواهد کرد.