loader image

جستجو

کلاهک هسته ای چین

نشریه فایننشال تایمز: موشک مافوق صوت مجهز به کلاهک هسته‌ای چین و چالش جدید برای آمریکا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه« فایننشال تایمز» در یادداشت تازه خود مدعی شد که آزمایش موشک‌های مافوق صوت چین که قابلیت هسته‌ای دارند، موجب نگرانی مقام‌های آمریکایی شده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات ر سورین،‌ نشریه فایننشال تایمز در یادداشتی به‌قلم «دیمیتری سواستپلو» و« کاترین هیلی» نوشت: در ماه آگوست، چین یک موشک مافوق صوت با قابلیت هسته‌ای را آزمایش کرد که کره زمین را دور زد و این امر نشان‌دهنده توانمندی فضایی پیشرفته‌ای است که موجب شگفت‌زدگی اطلاعات آمریکا شد. به گفته پنج نفر از افراد نزدیک به این آزمایش، ارتش چین موشکی را به هوا پرتاب نمود که یک وسیله نقلیه مافوق صوت را حمل می‌کرد.
طبق گفته سه نفر از مطلعین، این موشک با اختلاف 24 مایلی به هدف اصابت نکرد. اما دو نفر گفتند که این آزمایش نشان می‌دهد چین پیشرفت شگفت‌انگیزی در زمینه سلاح‌های مافوق صوت داشته و بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که مقامات آمریکایی تصور می‌کردند. این آزمایش سؤالات جدیدی را در مورد اینکه چرا آمریکا اغلب نوسازی نظامی ‌چین را دست کم می‌گیرد، مطرح کرده است.
آمریکا، روسیه و چین همگی در حال توسعه سلاح‌های مافوق صوت از جمله وسایل نقلیه‌‌ای هستند که با موشک به فضا پرتاب می‌شوند، اما تحت شتاب خود به دور زمین می‌چرخند.
«تیلور فراول» -کارشناس سیاست سلاح‌های هسته‌ای چین-  که از این آزمایش بی‌اطلاع بود، گفت که این یک وسیله نقلیه مافوق صوت مجهز به کلاهک هسته‌ای است که می‌تواند به چین کمک کند تا سامانه‌های دفاع موشکی آمریکایی را که برای نابودی موشک‌های بالستیک جدید طراحی شده است، نادیده بگیرد.
«فراول» -پروفسور انستیتوی فناوری ماساچوست- گفت: «وسایل نقلیه مافوق صوت در مسیرهای پایین پرواز می‌کنند و می‌توانند در مسیر مانور دهند، که این کار ردیابی و تخریب آن‌ها را دشوار می‌کند.» وی افزود که اگر چین به طور کامل چنین سلاحی را توسعه داده و به کار گیرد، «بی‌ثبات کننده» خواهد بود، اما او هشدار داد که یک آزمایش لزوماً به این معنا نیست که پکن این قابلیت را به کار گیرد.
نگرانی روزافزون از قابلیت‌های هسته‌ای چین در حالی ایجاد می‌شود که پکن به تقویت نیروهای نظامی ‌متعارف خود ادامه داده و به طور فزاینده‌ای فعالیت‌های نظامی را در نزدیکی تایوان انجام می‌دهد. تنش‌ها بین آمریکا و چین در حالی افزایش یافته که دولت بایدن با پکن برخورد کرده است.
مقامات نظامی ‌آمریکا در ماه‌های اخیر درباره افزایش توان هسته‌ای چین هشدار داده‌اند، به ویژه پس از انتشار تصاویر ماهواره‌ای که نشان می‌داد این کشور بیش از 200 سیلوی موشک قاره‌پیما می‌سازد. چین به هیچگونه معامله کنترل تسلیحات ملزم نیست و تمایل ندارد که آمریکا را در مذاکرات مرتبط با زرادخانه و سیاست هسته‌ای خود مشارکت دهد.
ماه گذشته، «فرانک کندال» -وزیر نیروی هوایی آمریکا- اشاره کرد که پکن در حال توسعه یک سلاح جدید است.
وی گفت: «چین پیشرفت‌های عظیمی ‌از جمله «احتمال حملات جهانی فضایی» داشته است». وی از ارائه جزئیات خودداری کرد، اما اظهار داشت که چین در حال توسعه چیزی شبیه به «سیستم بمباران بخشی مداری» است که اتحاد جماهیر شوروی در جنگ سرد از آن استفاده می‌کرد.
کندال می‌گوید: «این راهی برای جلوگیری از سامانه‌های دفاعی و هشداردهنده موشکی است».
 در ماه آگوست، «ژنرال گلن ون هرک» -رئیس فرماندهی پدافند هوایی و فضایی آمریکای شمالی-  در کنفرانسی گفت که «چین اخیراً از قابلیت‌های بسیار پیشرفته‌ای برای سرنشینان مافوق صوت استفاده کرده است.»
پنتاگون در مورد این گزارش اظهارنظری نکرده، اما بابت چین ابراز نگرانی کرده است.
«جان کربی» -سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا- گفت: «ما نگرانی‌های خود را در مورد توانایی‌های نظامی‌ چین که تنش‌ها را در منطقه و فراتر از آن افزایش می‌دهد، به وضوح بیان کردیم.»
سفارت چین از اظهارنظر در مورد این آزمایش خودداری کرد، اما «لیو پنگیو» -سخنگوی سفارت این کشور- گفت که چین همیشه سیاست نظامی‌ای ‌را دنبال می‌کند که «ماهیت دفاعی» دارد و توسعه نظامی این کشور، هیچ کشوری را مورد هدف قرار نمی‌دهد.
وی گفت: «ما مانند آمریکا، استراتژی جهانی و برنامه عملیات نظامی ‌نداریم. ما به هیچ وجه علاقه‌ای به مسابقه تسلیحاتی با دیگر کشورها نداریم.»