loader image

جستجو

مرز روسیه اوکراین

نشنال اینترست:  آیا حضور نیروهای آمریکا و ناتو در مرز اوکراین و روسیه مانع جنگ می‌شود؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به بررسی این پرسش پرداخت که آیا تمرین نظامی نیروهای آمریکا و ناتو در مرز اوکراین و روسیه مانع جنگ بزرگ می‌شود؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «کریس اوزبرن» نوشت: «لوید آستین» -وزیر دفاع آمریکا- دراین باره کاملاً مطمئن نیست. آستین نگرانی زیادی بابت تهدید اوکراین دارد و به خبرنگاران گفت که مرتبا با فرمانده حوزه اروپا «ژنرال والترز» صحبت می‌کند.

آستین در نوامبر گفت: «ما دقیقا مطمئن نیستیم که آقای پوتین چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد. اما این تحرکات یقیناً مورد توجه ما هست و من از روسیه می‌خواهم نسبت به آنچه انجام می‌دهد، شفاف‌تر باشد و در جهت توافقنامه مینسک حرکت کند.»

آستین به وضوح نشان داد که آمریکا در کنار اوکراین است.

آستین گفت: «حمایت ما از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین تزلزل‌ناپذیر است.»

آیا روسیه واقعا می‌خواهد به اوکراین حمله کند و حمایت تزلزل‌ناپذیر آمریکا از اوکراین به چه صورت خواهد بود؟ چندین عامل را باید در نظر گرفت. حوزه اقیانوس آرام جایی است که به سختی می‌توان در آنجا از سربازان و نیروهای زرهی استفاده کرد اما در اوکراین، آمریکا و ناتو می‌توانند از طریق اروپای شرقی به سمت مرز اوکراین با روسیه پیش بروند. می‌توان خودروهای زرهی، سربازان و توپخانه را با راه‌آهن منتقل کرد.

آیا آمریکا قبل از حمله به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند. شاید، چرا که روسیه احتمالاً چندان مشکلی برای حمله یا اشغال اوکراین ندارد. اگر روسیه بتواند این سرزمین را قبل از رسیدن سربازان آمریکا و ناتو تصرف کند، بیرون راندن آن با توجه به وسعت ارتش روسیه مشکل خواهد بود.

تجمع نیروهای ناتو در طول مرز اوکراین با روسیه چندان کار مشکلی نخواهد بود. دو کشور لهستان و رومانی به عنوان اعضای ناتو مرز مشترک با اوکراین دارند. شاید اگر تعداد قابل توجهی از نیروهای آمریکا و ناتو در مرز اوکراین و روسیه تمرین نظامی کنند، مانع اقدام روسیه برای جنگی در مقیاس بزرگ باشد.

دست کم آموزش و آمادگی‌ها برای یک درگیری بالقوه افزایش خواهد یافت. نگرانی‌ها بابت روسیه باعث تمرین نظامی مشترک اخیر آمریکا و اوکراین در آلمان شد. نیروهای چندین کشور در این مانور شرکت کرده و همکاری در عملیات‌های زمینی را تمرین کردند. گزارشی در مورد این تمرین نظامی اظهار داشته است که: «عزم مشترک شامل حدود 4.600 سرباز از بلغارستان، گرجستان، یونان، ایتالیا، لیتوانی، لهستان، صربستان، اسلواکی، اسلوونی، اوکراین، بریتانیا و آمریکا بود.»