loader image

جستجو

چین+و+آمریکا

نشنال اینترست: آیا روابط آمریکا و چین بهبود خواهد یافت؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت خود ضمن اشاره به اینکه ‍پاندمی کرونا باعث تیرگی روابط بین آمریکا و چین شد، به بررسی این ‍پرسش که آیا روابط آمریکا و چین بهبود خواهد یافت؟پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت خود به‌قلم «دنی روی» نوشت:از مارس 2020، هنگامی که سخنگوی وزارت امور خارجه چین سربازان آمریکایی را مقصر پاندمی کرونا دانست و ترامپ آن را ویروس چینی خطاب کرد، روابط بین این دو کشور در رکود جدی قرار گرفت.

پس از اینکه مقامات ارشد آمریکا و چین در مارس 2021 ملاقاتی جنجالی در آلاسکا برگزار کردند، نشست مجازی «جو بایدن» و «شی جین پینگ» در نوامبر بیشتر جنبه تجاری داشت. با این وجود، این اجلاس با هدف تنش‌­زدایی، موفقیت مورد انتظار را ایجاد نکرد.

اما این رفتار چندگانه، معمول است. روابط این دو کشور در دوران پس از «مائو تسه‌­تونگ» به طور کلی از یک الگوی چرخه­ای پیروی می­کند که شکست­ها جای خود را به بهبود ارتباط می­دهند. کشتار تیان آنمن در ژوئن 1989 باعث شد واشنگتن با استفاده از تحریم و انتقاد، چین را مورد حمله قرار دهد که پکن واکنشی خشم‌گینانه نشان داد. با این حال، بسیاری از تحریم­ها سریعا برداشته شدند.

با توجه به گذشته، در هر دو کشور اتفاق نظر وجود داشت که حفظ یک رابطه سازنده به ایستادگی در برابر چند تحول نامطلوب می­ارزد. اما امروزه، جبران رکود از قطعیت کمتری برخوردار است، زیرا شرایط اساسی تأثیرگذار بر روابط آمریکا و چین تغییر کرده است.

تا همین اواخر، آمریکا از برتری بزرگی نسبت به چین در قدرت نظامی و اقتصادی برخوردار بود و این به برقراری روابط پایدار کمک کرد.

چین از نظر نظامی نسبت به آمریکا برتری ندارد. ارتش آزادی­بخش خلق اکنون به اندازه کافی قوی است که در سناریویی که نیروهای آمریکایی در تلاش­اند تا چین را از پیروزی نظامی منطقه­ای منع کنند، هزینه­‌های وحشتناکی را بر نیروهای این کشور تحمیل کند.

نزدیک شدن چین به سطح یک رقیب همتا، منجر به بازنگری رابطه می­شود. واشنگتن اکنون چین را به ­عنوان یک دشمن فعلی می­بیند. آماده شدن برای جنگ احتمالی و اجتناب از همکاری­‌هایی که ممکن است به نفع استراتژی چین تمام شود، به یک نگرانی فوری برای آمریکا تبدیل شده است.

فضای سیاسی داخلی در هر دو کشور با بازگشت به حالت عادی دوجانبه قبلی، در تضاد است.

در نظر پکن، واشنگتن مانعی برای چین در جهت کسب قدرت ملی و صعود به رهبری منطقه‌­ای و شهرت جهانی است.

رهبران شرکت‌های آمریکا، بوروکرات‌های ارشد و سیاستمداران استدلال می‌کنند که تعامل عمیق اقتصادی باعث می‌شود چین، یک کشور خودکامه و به شدت سوداگرا، سیستم‌های اقتصادی و سیاسی خود را آزاد کند.