loader image

جستجو

آیا_اسرائیل_به_متحد_اصلی_چین_تبدیل_شده_است

نشنال اینترست: اسرائیل علاقه‌ بسیاری به اتحاد با چین دارد

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود بر این موضوع تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به‌رغم این‌که می‌داند چین رقیب اصلی آمریکا و از نزدیک‌ترین دوستان ایران است، با این‌حال به‌سبب رشد اقتصادی بسیار بالای این کشور، علاقه بسیاری به اتحاد با آن دارد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «جان مک‌قلیان» نوشت: در طول 6 دهه گذشته، آمریکا و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، روابط دوستانه و صمیمی با یکدیگر داشته‌اند. در سال 1948، آمریکا اولین کشوری بود که دولت جدید اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را به رسمیت شناخت. در سال 2017، آمریکا اولین کشوری بود که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به رسمیت شناخت. به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، «اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دوستی بزرگتر از ایالات متحده ندارد.» هر دو کشور با «تعهد مشترک به دموکراسی، رفاه اقتصادی و امنیت منطقه‌ای» متحد شده‌اند. به ما گفته شده است که پیوند ناگسستنی آن‌ها «هرگز قوی‌تر از زمان حال نبوده است.» اما اکنون اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یک دوست جدید به نام چین دارد. این سوال پیش می‌آید: اگر شما دوست چین هستید، آیا واقعاً دوست آمریکا نیز هستید؟

چهار سال پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، درباره «ازدواج بهشتی» اسرائیل (رژیم صهیونیستی) صحبت کرد. اما همسر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در این رابطه آمریکا نبود، بلکه چین بود. همانطور که تحقیقات انجام شده توسط «رند» نشان داد، از آغاز قرن، روابط چین و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به طور فزاینده افزایش یافته است. در واقع، از دیپلماسی گرفته تا تجارت، ساخت‌وساز تا مشارکت‌های آموزشی، همکاری‌های علمی تا سرمایه‌گذاری‌های فناوری، و حتی گردشگری، به نظر می‌رسد پیوند چین و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به‌طور باورنکردنی محکم شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، قبل از شیوع بیماری کرونا، تعداد گردشگران چینی که از اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بازدید می‌کردند، هرگز بالاتر از این نبود.

علاقه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به چین حول محور تمایل این کشور برای «گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با کشوری است که سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان» را دارد. در حالی که آمریکا در تلاش برای حفظ موقعیت خود به عنوان یک قدرت سیاسی است، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به دنبال «تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و سرمایه‌گذاری‌های خود» است. به نظر می‌رسد اسرائیل (رژیم صهیونیستی) آماده است از این واقعیت که چین از ایران- کشوری که موجودیت آن را تهدید می‌کند- حمایت می‌کند، چشم پوشی کند. در ماه آوریل، پکن یک توافقنامه استراتژیک 25 ساله با تهران امضا کرد و مطمئناً یکی از دوستان ایران است.

همانطور که ناپلئون زمانی گفت: «تنها یک چیز مهم در این دنیا وجود دارد و آن این است که به کسب پول و قدرت بیشتر ادامه دهیم. بقیه چیزها بی معنی است.» به نظر می‌رسد دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) که آشکارا طرفدار این دیدگاه فرانسوی است، بیش از حد مایل است که چشم خود را بر حمایت چین از ایران ببندد. همه این اقدامات در راستای افزایش ثروت است. ارزش تجارت دوجانبه چین و اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در حال حاضر 10 میلیارد دلار است. دو دهه پیش، این رقم تنها 50 میلیون دلار بود.

به گفته کارشناسان، حوزه فناوری کوانتومی که به سرعت در حال تکامل است، «پتانسیل مخرب گسترده‌ای» دارد. در آمریکا، ترس موجهی وجود دارد که چین از رایانه‌های کوانتومی برای سرقت اطلاعات حساس‌تر از شهروندان و شاخه‌های دولت آمریکا استفاده کند. حدس بزنید کدام کشور در محاسبات کوانتومی پیشرو است.

اگرچه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) کشور کوچکی است و تنها 8.8 میلیون نفر جمعیت دارد، اما یک بازیگر مسلط در تمام امور فنی است. جدیدترین شاخص نوآوری بلومبرگ، برای رتبه‌بندی سالانه پنجاه کشور مبتکر جهان، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را در جایگاه هفتم قرار داده است (در همین حال، آمریکا از 10 کشور برتر خارج شد). سیلیکون وادی، نسخه اسرائیل (رژیم صهیونیستی)ی سیلیکون ولی، در حال رشد است. به گفته استارتاپ ملت مرکزی، این منطقه که در دشت ساحلی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) واقع شده است، دارای بیش از 5 هزار شرکت است. در بین تمامی کشورهای خاورمیانه، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در حال حاضر بیشترین تعداد استارت آپ سرانه را دارد. بسیاری از این شرکت‌ها در فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و محاسبات کوانتومی تخصص دارند.

جای تعجب نیست که چین در بخش فناوری اسرائیل (رژیم صهیونیستی)، به ویژه پیشرفت‌های این کشور در حوزه کوانتومی، علاقه خاصی دارد. بر اساس گزارش فیزیکز تودی، از سال 2019، «تعداد شرکت‌های اسرائیل (رژیم صهیونیستی)ی که در فناوری کوانتومی کار می‌کنند، از 5 به 30 افزایش یافته است». ورودی‌های جدید «گستره سخت‌افزار و نرم‌افزار برای کاربردهای دفاعی و غیرنظامی را در بر می‌گیرد» و «ارتش، نیروی هوایی و جامعه اطلاعاتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)» «ستون فقرات» صنعت کوانتومی را تشکیل می‌دهند. محققان «رند» هشدار می‌دهند که سرمایه‌گذاری چین در فناوری اسرائیل (رژیم صهیونیستی) «می‌تواند منجر به نشت فناوری حساس و جاسوسی سایبری شود.»