loader image

جستجو

اسرائیل_می‌خواهد_اف_35_را_به_ادوات_هسته‌ای_خود_اضافه_کند

نشنال اینترست: اسرائیل می‌خواهد اف-35 را به ادوات هسته‌ای خود اضافه کند

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود نوشت: یکی از ماموریت‌هایی که مورد بحث قرار نمی‌گیرد، این است که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) احتمالا از اف-35 خود به‌عنوان حامل موشک هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «زاخاری کک» نوشت:انتظار می‌رود تا پایان سال جاری، اسرائیل (رژیم صهیونیستی) پس از آمریکا، اولین کسی باشد که قابلیت عملیاتی شدن اولیه را برای F-35‌های خود اعلام می‌کند. پیش از این، تل آویو پنج جنگنده چندمنظوره را در اختیار گرفته است و پس از توافق در اواخر ماه گذشته برای خرید 17 هواپیمای دیگر، در نهایت 50 هواپیما خریداری خواهد کرد. قرار است تمامی 50 فروند F-35 تا پایان سال 2024 تحویل داده شوند.

مقامات اسرائیلی(رژیم صهیونیستی) معمولاً هدف اف-35 را تضمین تداوم برتری هوایی‌شان در منطقه توصیف می‌کنند. به ویژه، آن‌ها بر این نکته تمرکز می‌کنند که چگونه قابلیت‌های رادارگریز این هواپیما به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از سیستم‌های پدافند هوایی ساخت روسیه و قابلیت فزاینده نیروی هوایی ایران فرار کنند. یکی از ماموریت‌هایی که مورد بحث قرار نمی‌گیرد، این است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی) احتمالاً از F-35 خود به عنوان حامل موشک هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

اگرچه دولت از تایید رسمی آن امتناع می‌ورزد، اما مشخص شده است که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  دارای زرادخانه هسته‌ای با 100 کلاهک است. همچنین طبق گفته‌ها، دولت یهود دارای سه‌گانه هسته‌ای است که شامل موشک‌های زمینی جریکو، زیردریایی‌های کلاس دلفین مجهز به موشک‌های کروز پرتاب از دریا و ترکیبی از هواپیماهای با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای است.

این احتمال وجود دارد که F-35 جدیدترین یگان افزوده شده به نیروی هوایی سه‌گانه اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  باشد. این موضوع از نظر فنی باید باعث ایجاد برخی مشکلات دیپلماتیک با آمریکا شود. پیش از این، برای خرید هواپیماهای A-4 Skyhawk و F-4 Phantoms از آمریکا در دهه 1960، اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  موافقت کرد که از هواپیماهای عرضه شده توسط آمریکا به عنوان ابزارهای حمل موشک هسته‌ای استفاده نکند. به عنوان مثال، قبل از دستیابی به F-4 Phantoms، آمریکا درخواست کرد و تضمین‌هایی را دریافت نمود که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  از «هیچ هواپیمای عرضه شده توسط آمریکا به عنوان حامل سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد».

در همان زمان، اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  همچنین به آمریکا اطمینان داد که تسلیحات هسته‌ای را در خاورمیانه «استفاده» نخواهد کرد، که دولت یهود به این معنا تعبیر کرد که می‌تواند زرادخانه هسته‌ای بسازد تا زمانی که علناً وجود آن را تأیید نکند. این احتمال وجود دارد که اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  تفسیری مشابه را به تعهد خود مبنی بر عدم استفاده از هواپیماهای آمریکایی به عنوان حامل تسلیحات هسته‌ای ضمیمه کند. همانطور که «هانس ام کریستنسن» و «رابرت اس نوریس» تحلیل کرده‌اند، «استفاده» و «حامل» به چه معنا خواهد بود؟ آیا آن‌ها به تجهیز یک هواپیما به قابلیت حمل سلاح هسته‌ای اشاره می‌کنند یا به خود عمل جابجایی موشک اشاره دارند؟ کریستنسن و نوریس همچنین اشاره می‌کنند که «معلوم نیست آیا اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  در دهه‌های 1980 و 1990 با خرید هواپیماهای اف-15 و اف-16، تعهدات مشابهی داده است یا خیر». کریستنسن و نوریس بدون در نظر گرفتن اینکه چه تعهداتی داده شده یا نه، تفسیر می‌کنند که برخی از اف-15 و اف-16‌های اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  قابلیت حمل موشک هسته‌ای دارند.

اگر درست باشد، فقط چنین منطقی است که اف-35های اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یک هواپیمای با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای باشند، زیرا جنگنده‌های حمله مشترک تل آویو قرار است جایگزین ناوگان اف-16 فعلی آن شوند. علاوه بر این، F35‌های اسرائیلی(رژیم صهیونیستی)  بر اساس نوع F-35A از جنگنده‌های حمله مشترک ساخته خواهند شد. این نکته بسیار مهمی است، زیرا آمریکا و برخی از متحدانش در حال برنامه‌ریزی برای تجهیز بخشی از ناوگان F-35A خود به بمب گرانشی هسته‌ای B61-12 آن هستند.

البته اسرائیل(رژیم صهیونیستی)  به بمب B61-12 دسترسی ندارد و برخی در توانایی آن برای بازسازی هواپیماها جهت حمل کلاهک‌های هسته‌ای بومی خود تردید دارند. یکی از تحلیلگران به «War is Boring 2014» گفت: «تغییر سیم‌کشی داخلی و مهندسی هواپیما برای قرار دادن موشک جنگی متفاوت می‌تواند انجام شود، اما قطعاً چالش‌های مهمی در این عملیات وجود خواهد داشت».