loader image

جستجو

صنعت موشک ایران

نشنال اینترست: اهمیت برجام در محدود کردن صنعت موشکی ایران است

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود ضمن اشاره به اینکه ایران دارای بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در غرب ‌آسیا است، نوشت: اهمیت برجام در محدود کردن صنعت موشکی ایران است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌ نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم «دیوید اکس» نوشت: در حالی که ایران به توسعه موشک‌های قدرتمندتر و بیشتر خود ادامه می‌دهد، آمریکا احتمالاً به تهدید ایران ادامه خواهد داد.

اما اگر دولت ترامپ واقعاً خواهان یک توافق دیپلماتیک برای محدود کردن موشک‌های ایران بود، برجام را پاره نمی‌کرد. ایران همچنان به توسعه موشک‌های بالستیک دوربرد ادامه می‌دهد و در حال شلیک موشک‌های کوتاه‌‌برد خود نیز است.

در 8 سپتامبر و 1 اکتبر سال 2018، ایران موشک‌های ذوالفقار، قیام-1 و فاتح-110 را به سمت دشمنان خود در کردستان عراق پرتاب کرد. این حملات شدیدترین حملات موشکی ایران در نزدیک به 20 سال گذشته است.

حمله ماه اکتبر، شبهه‌نظامیان داعش را در نزدیکی شهر مرزی ابوکمال در شرق سوریه هدف قرار داد. رگبار موشک‌های فاتح-110 در ماه سپتامبر به گروه‌های معارضان کرد ایرانی مستقر در کردستان عراق اصابت کرد و حداقل 17 کشته و تعداد زیادی زخمی ‌از جمله زنان و کودکان برجای گذاشت.

تهران این موشک‌ها را در بحبوحه تشدید تنش‌ها با آمریکا شلیک کرد. در ماه می‌سال 2018، دولت ترامپ آمریکا را توافق برجام خارج کرد.

واشنگتن در روز 5 نوامبر تحریم‌ها را مجدداً علیه تهران اعمال کرد و بانک‌ها، خطوط هوایی، شرکت‌های کشتیرانی و آژانس انرژی اتمی‌ این کشور را هدف قرار داد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «آمریکا تضمین می‌کند که ایران هرگز به داشتن سلاح هسته‌ای نزدیک نمی‌شود.»

ایران به کار بر روی طیف گسترده‌ای از موشک‌های بالستیک ادامه داده است، که همگی می‌توانند محموله‌های غیرهسته‌ای را حمل کنند.

اما دولت ترامپ از تهران خواست که تمام توسعه موشکی خود را متوقف کند، خواه جمهوری اسلامی‌ روی کلاهک هسته‌ای برای همان موشک‌ها کار کند یا خیر.

«مایک پمپئو» -وزیر خارجه دولت ترامپ-  به ایران گفت که حمایت از حزب‌الله، حماس و حوثی‌ها را متوقف کند و نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

ایران خواسته‌های پمپئو را رد کرد و همواره در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های جدید آن، لحن سرکشی از خود نشان داد.

«ایران دارای بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در غرب‌آسیا با هزاران موشک بالستیک کوتاه و متوسط ​​و کروز است که می‌تواند تا اسرائیل(رژیم صهیونیستی) و جنوب شرق اروپا پرواز کند.»