loader image

جستجو

ایران - امارات

نشنال اینترست: ایران و امارات و فصل جدید روابط

مرکز مطالعات سورین

چکیده

نشریه «نشنال اینترست» در یادداشت تازه خود به با اشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به امارات، به‌ بررسی تلاش هر دو طرف برای از بین بردن تنش‌های گذشته پرداخت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،  نشریه نشنال اینترست در یادداشت تازه خود به‌قلم«ترور فیلسث» نوشت:علی­رغم اینکه ایران و امارات در چندین درگیری منطقه­ای در دو طرف مخالف قرار دارند، دو کشور «توافق کرده­اند که فصل جدیدی را در روابط پرتنش خود باز کنند.»

به گفته معاون وزیر امور خارجه ایران پس از سفر چهارشنبه خود به امارات، دو کشوری که مدت‌ها در «جنگ سرد» با هم قرار داشتند، شروع به گرم کردن روابط خود کرده‌اند.

«علی باقری کنی» دیپلمات ایرانی که بر مذاکرات هسته‌ای با غرب نیز نظارت دارد، با «خلیفه شاهین» -وزیر امور خارجه امارات- و «انور گرگ» دیدار کرد. رسانه دولتی امارات این دیدار را دوستانه توصیف کرد و گفت که رهبران امارات و ایران «بر اهمیت تقویت روابط بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل تاکید کردند.»

پس از پایان این دیدار، دیپلمات ایرانی در توییتر به تمجید از آن پرداخت و مدعی شد که دو طرف «توافق کرده‌اند که فصل جدیدی را در روابط پرتنش خود باز کنند».

دو کشور در درگیری‌های منطقه‌ای مختلف با یکدیگر مخالفت کرده‌اند و از طرف‌های مقابل در جنگ‌های داخلی سوریه و یمن حمایت می‌کنند. ایران همچنین به شدت از توافقنامه ابراهیم، توافق صلح با میانجیگری آمریکا که منجر به برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل، امارات، بحرین، سودان و مراکش شد، انتقاد کرده است.

دو کشور علیرغم اختلافات خود، حتی پس از قطع ارتباط ایران و عربستان در ژانویه 2016، روابط دیپلماتیک خود را با یکدیگر حفظ کرده­اند. ابوظبی تحت رهبری ولیعهد «محمد بن زاید» از یک «دیپلماسی جمعی» چندجانبه حمایت کرده است.  سفر کانی به امارات در راستای آماده‌سازی برای ورود مجدد ایران به مذاکرات هسته­ای با آمریکا و سایر اعضای گروه 1+5 در 29 نوامبر انجام شد. هدف آن­ها احیای برجام است که اکثر تحریم­ها علیه ایران را در ازای محدودیت­های شدید بر برنامه هسته­ای این کشور لغو کرد.

در سال 2018، امارات از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از برجام حمایت کرد و دلیل آن این بود که این توافق به ایران اجازه می­داد به توسعه موشک­های بالستیک و تامین مالی گروه­های نیابتی منطقه­ای خود از جمله حوثی­ها در یمن و حزب‌الله لبنان ادامه دهد.