loader image

جستجو

President Joe Biden, center, gestures with Albania's Prime Minister Edi Rama, left, and NATO Secretary General Jens Stoltenberg, right, after a family photo at the NATO Summit, Wednesday, July 10, 2024, in Washington. (AP Photo/Evan Vucci)

نشنال اینترست:
نظر رهبران جهان درباره عملکرد بایدن در نشست ناتو چیست؟

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «نشنال اینترست» در گزارشی به بررسی این سوال پرداخت که نظر رهبران جهان درباره عملکرد بایدن در نشست ناتو چیست؟

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه نشنال اینترست در گزارشی به‌قلم «رابرت گرینال» عنوان کرد: رهبران غربی در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد سن و توانایی رئیس‌جمهور آمریکا برای یک دوره دیگر، در گردهمایی جو بایدن در نشست سران ناتو تجمع کردند.

درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر افزایش می‌یابد و تلاش‌های او برای کاهش ترس در مورد نامزدی مجددش در این اجلاس با دو گاف جدی خدشه‌دار شد.

«امانوئل مکرون» -رئیس‌جمهور فرانسه -گفت که بایدن «صاحب اختیار» است و «روی مسائلی که به‌خوبی می‌داند» صراحت دارد، در حالی که کر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس گفت که او در شرایط خوبی است.

اما اولین گاف بایدن که در آن «ولودیمیر زلنسکی» -رئیس‌جمهور اوکراین- را به‌عنوان رئیس‌جمهور پوتین معرفی کرد، در رسانه‌های روسیه مورد تمسخر قرار گرفت.

و بعداً در یک کنفرانس خبری وقتی قصد گفتن «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور را داشت، به «معاون رئیس‌جمهور ترامپ» اشاره کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا از زمان عملکرد فاجعه‌بار دو هفته پیش در مناظره با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود در انتخابات آتی، برای استعفا تحت‌فشار بوده است.

اما در طول این نشست، دیگر رهبران ناتو از او و توانایی رهبری او دفاع کردند.

مکرون که بعد از شام روز پنجشنبه در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت که در طول این وعده غذایی با بایدن گفت‌وگوی طولانی داشته و خواستار درک معایب او شده است.

او گفت: من او را مثل همیشه رئیس‌جمهوری دیدم که در رأس امور است و روی مسائلی که به‌خوبی می‌داند صراحت دارد.

همه ما گاهی اوقات لغزش می‌کنیم، قبلاً برای من اتفاق افتاده است، احتمالاً فردا برای من اتفاق می‌افتد.

من از شما می‌خواهم همان نرمشی را که باید بین افراد دلسوز نشان دهید، این بار نیز نشان دهید.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز به این گاف‌ها پرداخت.

او گفت: لغزش‌های زبانی اتفاق می‌افتد و اگر همیشه همه را زیر نظر داشته باشید، به اندازه کافی از این لغزش‌ها خواهید یافت.

کر استارمر، بارها در جریان این اجلاس گفت که رئیس‌جمهور آمریکا دستاوردهای زیادی برای افتخار در آنجا کسب کرده است.

وی روز جمعه افزود: ما دو روز از این شورا را پشت سر گذاشتیم و به نتیجه بسیار خوبی رسیدیم و به نظر من باید به بایدن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت که همکاری با بایدن یک امتیاز و لذت بزرگ است.

او گفت: «عمق تجربه [بایدن]، متفکر بودن او، استواری او در مورد بزرگ‌ترین مسائل و چالش‌های زمان ما، اعتباری برای کاری است که همه ما با هم انجام می‌دهیم.»

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان که نزدیک به ترامپ است، گفت: «من با بایدن صحبت کردم و شکی نیست که همه‌چیز در وضعیت خوبی قرار دارد.»

در همین حال، «الکساندر استاب» رئیس‌جمهور فنلاند، دفاع از بایدن را با ترس از جو انتخابات آمریکا ترکیب کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی گفت: «من مطلقاً هیچ نگرانی در مورد ظرفیت رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای رهبری کشورش و رهبری مبارزه ما برای اوکراین و رهبری ناتو ندارم.»

تنها چیزی که من نگران آن هستم این است که فضای سیاسی در آمریکا در حال حاضر بیش از حد مسموم است، بسیار دو قطبی است و این فضای کافی را برای یک بحث متمدنانه و سازنده باقی نمی‌گذارد.

با این حال، همه رهبران ناتو آماده نبودند که از جانب بایدن صحبت کنند.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، ظاهراً هیچ اظهارنظری برای رسانه‌ها در واشنگتن نکرد.

در عوض بلافاصله پس از پایان اجلاس به «مار-ئه-لاگو»، اقامتگاه ترامپ در فلوریدا رفت، جایی که این دو مرد درباره جنگ در اوکراین صحبت کردند.

اوربان در شبکه‌های اجتماعی گفت: ما راه‌های ایجاد صلح را مورد بحث قرار دادیم.«خبر خوب این است که این مسائل حل شدنی هستند.»

اما اگر رهبران کشورهای متحد تمایلی به انتقاد از رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر ضعف‌های او نداشته‌اند، مسکو نیز به همین ترتیب مهار شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این گاف‌ها آشکارا لغزش‌های زبانی است و «به ما مربوط نیست و یک موضوع داخلی آمریکا است».

اما رسانه‌های روسی که تماماً در مورد اشتباه گرفتن زلنسکی با پوتین کار کردند، به این مورد نپرداختند

تلویزیون رسمی روسیه آن را در بالای گزارش خبری ساعت 9 شب خود نشان داد و گفت که «دست‌نشانده‌های آمریکا وانمود کردند که متوجه چیزی نشده‌اند».

شبکه[NTV] گفت بایدن هرگز تا این حد به شکست نزدیک نشده بود و «آخرین لغزش زبان او شایسته اسکار است».

و روزنامه معروف [Moskovsky Komsomolets] مقاله‌ای با عنوان «رهبران پیر» منتشر کرد و جو بایدن را با رهبران کمونیست مسن اتحاد جماهیر شوروی مقایسه کرد.