loader image

جستجو

China's growing influence in Africa

اپوک تایمز:
نفوذ فزاینده چین در آفریقا

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «اپوک تایمز» در یادداشت خود با اشاره به نفوذ فزاینده چین در آفریقا، عنوان کرد: حضور رسانه‌های چین پس از بحران مالی جهانی در سال 2008، با راه‌اندازی کارزار 7.25 میلیارد دلاری معروف به «تبلیغات بزرگ خارجی» به‌طور قابل‌توجهی گسترش یافت.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین،‌روزنامه اپوک تایمز در یادداشت خود به‌قلم «دارن تیلور» نوشت: حزب کمونیست چین (ح‌ک‌چ) فضاهای رسانه‌ای در آفریقا را تصرف و دسترسی شهروندان به اخبار دقیق را محدود کرده است.

تحقیقات پل نانتولیا در مرکز آفریقا برای مطالعات استراتژیک در واشنگتن و جاشوا آیزنمن در شورای سیاست خارجی آمریکا موفقیت چین را در گسترش تبلیغات، دروغ پراکنی و اطلاعات نادرست نشان می‌دهد.

دولت آمریکا برای مقابله با تسلط چین، با کاهش بودجه، صدای آمریکا را مجبور به تعطیلی دفاتر آفریقا و محدود کردن گزارش‌ها کرده است.

رسانه‌های حزب کمونیست چین اکنون در اکوسیستم‌های خبری جای گرفته‌اند و حقیقت را تحریف کرده و اطلاعات مستقل را محدود می‌کنند.

حضور رسانه‌های چین پس از بحران مالی جهانی در سال 2008، با راه‌اندازی کارزار 7.25 میلیارد دلاری معروف به «تبلیغات بزرگ خارجی» به‌طور قابل‌توجهی گسترش یافت.

این کارزار در سراسر جهان، به‌ویژه در آفریقا، جایی که بسیاری از کشورهای آفریقایی ذخایر عظیمی از خاک‌های کمیاب و فلزات گران‌بها مورد نیاز برای محصولات انرژی جایگزین دارند، ادامه یافته است.

«شین هوا» ارگان اصلی رسانه دولتی چین، مستقیماً به دپارتمان تبلیغات ح‌ک‌چ پاسخ می‌دهد و قصد دارد فقط داستان‌های مثبتی درباره چین، حزب کمونیست و شی منتشر کند.

این آژانس در تمام 54 کشور آفریقا به جز 14 کشور حضور دارد و 40 دفتر آفریقایی دارد که بیش از هر آژانس رسانه‌ای دیگر در این قاره است.

«ژنرال مایکل لنگلی» -رئیس فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا- اطلاعات نادرست روسیه را عامل ضدیت با آمریکا دانسته است. احساسات در برخی مناطق، از جمله چاد و نیجر که نیروهای روسی و شبهه‌نظاسمیان را پذیرفته‌اند.

او معتقد است که احساسات منفی علیه فرانسه با دروغ پراکنی و اطلاعات نادرست فدراسیون روسیه تقویت شده است.

لنگلی و جرج بوتا، تحلیل‌گر فناوری، موافق هستند که آمریکا باید روایت متعادل‌تری ارائه دهد.

آمریکا در آفریقا از همه لحاظ از چین و حتی روسیه عقب‌تر است. این سازمان به آژانس‌های رسانه‌ای خود در این قاره کمک مالی نمی‌کند، چه رسد به رسانه‌های دیگر. به نظر نمی‌رسد در این مرحله اهمیت اطلاعات در عصر حاضر را درک کنید.

«اگر هیچ وسیله‌ای برای رساندن پیام‌های درست به مردم ندارید، نمی‌توانید داستان خود را بگویید. اگر قلب‌ها و ذهن‌ها را به دست نیاورید، مهم نیست چقدر خوب کار را انجام می‌دهید، هیچ‌کس از آن خبر ندارد.»

آقای بوتا، تحلیل‌گر، پروژه کریدور لوبیتو دولت بایدن را که در ماه می سال 2023 با تعهد اولیه 360 میلیون دلار اعلام شد، برجسته کرد.

آمریکا در حال ساخت یک خط ریلی 547 و 257 کیلومتری جاده در زامبیا است تا مسیری را برای فلزات و مواد معدنی تولید‌‌شده در جمهوری دموکراتیک کنگو فراهم کند تا از طریق بندری در لوبیتو در سواحل اقیانوس اطلس در آمریکا و اروپا ارسال شوند. آنگولا

کنسرسیوم ترافیگورا که در این پروژه مشارکت دارد، گفت: «انتقال این منابع ارزشمند از کمربند مس آفریقای مرکزی به بازارهای غربی برای آمریکا و اروپا کلیدی است، به‌ویژه زمانی که انتقال انرژی در حال گسترش است».

این امر معیشت بسیاری را در آفریقا فراهم می‌کند؛ اما آفریقایی‌ها چیزی در مورد آن نمی‌دانند.