loader image

جستجو

واشنگن تایمز:
نقشه دوم بایدن برای ایران

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «واشنگتن تایمز»‌ نوشت: بایدن باید بر روی یک استراتژی جدید تمرکز کند؛ یک نقشه دوم برای برخورد با ایرانی‌ها که به نظر بسیاری عبارت است از یک اتحاد امنیتی منطقه‌ای شامل آمریکا، اسرائیل، مصر، اردن، عربستان و کشورهای خلیج‌فارس.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه واشنگتن تایمز مقاله‌ای به‌قلم «آبراهم واگنر» نوشت: سفر بایدن به اسرائیل برای ماه جولای برنامه‌ریزی شده و او با یک دولت موقت در این کشور دیدار خواهد کرد و احتمالا باید خود را برای شکست در رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران آماده کند.

هم بایدن و هم ابراهیم رئیسی، مدعی حمایت از بازگشت به برجام شده‌اند، اما به نظر می‌رسد که بن‌بست فعلی حل‌نشدنی باشد و اراده سیاسی بیشتر جهت دادن امتیازات دیگری وجود ندارد که برای احیای این توافق لازم است.

با وجود اینکه ایران اعلام کرده آماده کوتاه آمدن از مواضع خود است، اما آن‌ها هیچ چیز جدیدی را برای برطرف کردن این بن‌بست ارائه نداده‌اند و به راحتی از پیش‌نویس پیشنهادی دور شده‌اند. در عین حال، توسعه برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد که باعث می‌شود منافع حاصل از عدم اشاعه تسلیحات در توافق جدید از دست برود.

بایدن به زودی با دولت موقت جدید و یائیر لاپید، نخست‌وزیر جدید دیدار خواهد کرد و این چالشی برای تیم بایدن برای پاسخ به این مسئله است که چگونه به این مشکل رسیدگی کنند، زیرا ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و به زودی به آستانه یک قدرت هسته‌ای خواهد رسید و هسته‌ای شدن این کشور فقط طی چند هفته محقق خواهد شد.

واقعیت آشکار و روشن این است که بایدن باید بر روی یک استراتژی جدید تمرکز کند؛ یک نقشه دوم برای برخورد با ایرانی‌ها که به نظر بسیاری عبارت است از یک اتحاد امنیتی منطقه‌ای شامل آمریکا، اسرائیل، مصر، اردن، عربستان و کشورهای خلیج‌فارس.

این اتحاد یک ائتلاف رسمی نظیر ناتو نخواهد بود و اعضا را ملزم به دفاع از یکدیگر در صورت حمله به یکی از آن‌ها نخواهد کرد، اما شامل همکاری گسترد‌ه‌ای بین اعضای آن از جمله همکاری اطلاعاتی، هشدار اولیه و واکنش مشترک به حملات احتمالی از سوی ایران و نائبانش در سرتاسر منطقه و از همه مهم‌تر، حمله از سوی حزب‌الله به‌عنوان نیروی نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان می‌شود.

این ائتلاف بالقوه با کم‌رنگ شدن احتمال توافق هسته‌ای مطرح شده است. پس از توافقات موفقیت‌آمیز آبراهام توسط ترامپ معلوم شد که همکاری نظامی آمریکا باید ارتقا یابد و شامل کشورهای عرب متحد شود.

در عین حال، هرگونه پیشرفت منطقه‌ای و پیشرف در روابط اسرائیل و عربستان و علنی شدن آن یک امتیاز مهم خواهد بود. برای دولتی که تاکنون در هر زمینه‌ای شکست خورده، چنین پیروزی واقعا بسیار خوشایند خواهد بود.