loader image

جستجو

Turkey's new diplomatic map1

عرب نیوز:
نقشه دیپلماتیک جدید ترکیه

مرکز مطالعات سورین

چکیده

روزنامه «عرب نیوز» در یادداشت خود با اشاره به میزبانی آنکارا از ولیعهد عربستان و وزیرخارجه اسرائیل،‌ نوشت: ترکیه تلاش‌های جدی را برای بازسازی اعتماد و تعمیق کانال‌های گفت‌وگوی رسمی با اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس انجام داده است.

فهرست مطالب

به‌گزارش مرکز مطالعات سورین، روزنامه عرب‌نیوز در یادداشت خود به‌قلم «سینم چنگیز» نوشت: آنکارا هفته گذشته در روزهای متوالی میزبان دو مهمان مهم خارجی بود.

«محمد بن سلمان» -ولیعهد عربستان- در سفری که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، طی مراسمی رسمی در مجتمع ریاست‌جمهوری مورد استقبال «رجب طیب اردوغان» -رئیس‌جمهور- این کشور قرار گرفت.

سفر ولیعهد پس از سال‌ها تنش در روابط ترکیه و عربستان و پیش از سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به پادشاهی در ماه آینده انجام شد.

روز بعد، «یائیر لاپید» -اولین وزیر خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) شد که پس از تزیپی لیونی که در سال 2006 از آنکارا بازدید کرد، به ترکیه سفر کرد.

لیونی اولین وزیر خارجه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) بود که به پایتخت ترکیه سفر کرد.

سفر تاریخی لاپید در پاسخ به دیدار ماه گذشته «مولود چاووش اوغلو» از اسرائیل(رژیم صهیویستی) بود.

سفر لاپید نماد مرحله‌ دیگری از ادامه روند عادی‌سازی روابط بین اسرائیل(رژیم صهیویستی) و ترکیه بود.

از سال 2020، ترکیه تلاش‌های جدی را برای بازسازی اعتماد و تعمیق کانال‌های گفت‌وگوی رسمی با اسرائیل(رژیم صهیویستی) و کشورهای خلیج‌فارس انجام داده است.

ابتدا همه‌گیری کووید-19 و حمله روسیه به اوکراین این موقعیت را برای ترکیه فراهم کرد تا فصل جدیدی را در روابط خود با دشمنان سابق باز کند.

سفر لاپید به آنکارا در بحبوحه آشفتگی سیاسی در اسرائیل(رژیم صهیویستی) انجام شد. پس از اینکه بی‌کفایتی ائتلاف حکومتی ثابت شد، پارلمان اسرائیل(رژیم صهیویستی) به انحلال خود رأی داد و لاپید به‌عنوان نخست‌وزیر موقت تا انتخابات پایان سال، جانشین «نفتالی بنت» خواهد بود.

با این وجود، سفر لاپید به آنکارا بر راه‌های بهبود همکاری با ترکیه به‌ویژه در حوزه امنیتی متمرکز بود. لاپید از تلاش‌های ترکیه برای دستگیری یک گروه تروریست ایرانی که قصد حمله به گردشگران اسرائیلی در استانبول را داشتند، تشکر کرد.

انتظار می‌رود گرم شدن روابط ترکیه و اسرائیل(رژیم صهیویستی) همکاری‌های موجود در زمینه‌های تجارت و گردشگری، دو زمینه‌ای که تحت تأثیر این تنش قرار نگرفت را تقویت کند و همکاری در حوزه امنیت و گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای را افزایش دهد. اسرائیل(رژیم صهیویستی) انتظار دارد آنکارا به محدود کردن آزادی عمل فعالان حماس در ترکیه ادامه دهد. ترکیه با داشتن مرزهای طولانی با سوریه، عراق و ایران، منافع ژئوپلیتیکی آشکاری برای اسرائیل(رژیم صهیویستی) دارد.
از طرفی نیز ترکیه از اسرائیل(رژیم صهیویستی) انتظار دارد در مسائل مربوط به سوریه و شرق مدیترانه شریک آنکارا باشد.